Spørgsmålet er om det er godt nok til at få plus i første halvår, når det resultat kommer i august.
SAS fik flere passagerer, i alt 2,6 mio. i juni, og i første halvår var der i alt 14 mio. som rejste med selskabet. Det er en fremgang på 4,1 procent i forhold til sidste år. Belægningsprocenten steg i første halvår med 1,5 procentpoint, men det er et gennemsnit. Et snit i flyenes belægning på 73,6 procent er i sig selv ikke imponerende, selv om det ikke alene siger noget om slutresultatet. En strejke blandt sikkerhedspersonalet i Norge i juni har trukket den forkerte vej.
Alligevel er der positive elementer, selv om yielden (gennemsnitsindtægten) faldt med 2,5 procent, så steg til gengæld RASK (den effektive måling på, hvad man få ud af en flyvning) med 2,5 procent.
Det er i modsætning til tidligere på langruterne, at det går rigtigt godt. Den interkontinentale trafik steg med 11 procent, trafikken til Asien med 31 procent. Dels på grund af en ny rute til Shanghai, dels på grund af trafikken til Kina i det hele taget. Formentlig også fordi det går lidt bedre på Japan end tidligere i år. USA-ruterne er heller ikke værst. Derimod ser det næppe så godt ud for ruten til Bangkok på grund af noget, der begynder at ligne en overkapacitet.
SAS offentliggør ikke længere tal og udvikling for de enkelte områder, som før i tiden. Derfor er det svært at spå om halvårsregnskabet, som offentliggøres 8. august. Der er nogle ruter med høje priser, som giver betydeligt mere end andre. Men skal SAS helskindet i land med økonomien i år, skal andet halvår gerne redde et plus hjem.. Også selv om de besparelser, der er sat i værk, først for alvor slår igennem i andet halvår.
SAS tør derfor ikke selv spå om årsresultatet. Grunden kender vi og får den igen og igen. Den globale markedsøkonomi og de stigende oliepriser. De sidste er ellers faldet pænt i maj og juni!