- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS og Amadeus udvider samarbejdet

SAS i ny aftale med Amadeus, der nu også skal levere distribution for flykoncernen på New Distribution Capability. Med den nye aftale vil SAS via Amadeus Altéa udvide brugen til også at operere sin kommende NDC-platform.

SAS og rejseteknologivirksomheden Amadeus udvider deres samarbejde. Det sker via ny aftale, der også er del af SAS’ omstruktureringsarbejde for at nedbringe sine udgifter.

Den nye Amadeus-aftale er ligeledes del i forarbejdet inden SAS til september forventes at koble sig på IATA’s (International Air Transport Association) distributionsmodel New Distribution Capability (NDC)

Via NDC ønsker stadig flere IATA-flyselskaber, at der bookes flybilletter og tillægsydelser direkte hos dem – fremfor i GDS’erne, for eksempel Amadeus, Galileo, Sabre og Worldspan, som flyselskaberne synes de betaler for høje afgifter til.

Flyselskaberne tilbyder ofte priser og betingelser i deres egne NDC-løsninger, der ikke nødvendigvis er til rådighed via GDS’erne. Amadeus samarbejder foreløbig med 19 flyselskaber via Amadeus Travel Platform om distribution af deres NDC-baserede indhold. Via disse muligheder kan rejsebureauer søge, sammenligne, booke, betale og have såkaldt efter-service på flights og tillægsydelser via NDC, oplyser Amadeus til Standby.dk

Men det kan koste rejsebureauerne at blive koblet på og udstede via NDC. Amadeus oplyser dog til Standby.dk, at fra Amasdeus’ perspektiv er der ikke ekstra omkostninger for rejsebureauerne om at få få tilgang til NDC-baseret indhold via Amadeus Travel Platform.

Om den udvidede aftale med Amadeus skriver SAS blandt andet til sine rejsebureaupartnere: ”Den nye aftale med Amadeus gør det muligt for SAS at tilpasse vores distributionsstrategi og introducere en ny distributionsmodel med mere fleksibilitet.”

Kigger efter flere NDC-partnere
SAS skrev også til rejsebureauerne, at SAS’ udbud via NDC vil blive tilgængeligt via Amadeus Travel Platform; SAS udelukker ikke, at andre GDS-partnere også kan få adgang til SAS billetter og tillægsydelser.

SAS’ koncernchef, Anko van der Werff, sagde i interview som gæst ved denne uges Nordic Business Travel Summit i Stockholm, at genforhandlingen om den nye aftale med Amadeus er en vigtig del af SAS’ igangværende omstrukturering.

I en pressemeddelelse fra Amadeus siger Kati Andersson, ansvarlig for digital transformation hos SAS: ”Vi har nu en aftale med Amadeus der dækker udviklingen af SAS’ distributionsbehov, support og vores forretningsstrategi. Aftalen vil også give vores partnere, der sælger SAS-billetter og andre ydelser, en nem of effektiv til indholdet af SAS’ produkter. SAS vil fortsat levere så mange løsninger som muligt til rejsebureauer for både priser og tillægsydelser.”

Johan Nordqvist, chef for Amadeus i Skandinavien og ansvarlig for GDS-gigantens forretningsområde Airlines i Norden og Baltikum, siger i pressemeddelelsen:

”Vi er glade for vores nye aftale med SAS, der tager vores samarbejde til et nyt niveau. Vi er stolte over, at SAS anerkender værdien af Amadeus’ teknologi til at støtte dets digitale transformation samt værdien af de mange sælgere af rejseydelser, der er koblet op på Amadeus’ globale netværk.”

 

Relaterede artikler:

SAS rykker omdiskuteret NDC-lancering et halvt år

Amadeus præsenterer morgendagens rejsende

Det offentlige køber flybilletter for en milliard kroner