- STANDBY.dk - https://standby.dk -

SAS og Cimber Sterling kan næppe undvære hinanden

RING TIL EN VEN: Er der to, der står sammen i dansk indenrigstrafik, så er det SAS og Cimber Sterling mod Norwegian, og deres fælles behov rækker også uden for landets grænser.

Af Ejvind Olesen

Cimber Sterling er igen i defensiven. Meddelelsen om nedjusteringen i går er en vanskelig hurdle at komme over, fordi der nu er sået mistillid hos passagererne. Tør vi købe en billet til afrejse om få måneder? Tør et rejsebureau tage chancen med businesskunder?

En sådan mistillid kan ikke vare ret længe, uden at gå ud over salget. Netop nu synes generalforsamling i selskabet onsdag 8. juni endog at være meget langt væk. Private rejsende kan til Cimber Sterlings store beroligelse blot tegne forsikringen på 20 kr. Så løber de ingen økonomisk risiko.

Til gengæld giver den nye lov ikke forretningsrejsende samme dækning, men her åbner forskellige forhold med kreditkortafregninger muligheder.
Enhver melding á la den adm. direktør Jakob Krogsgaard var tvunget til at komme ud med i går, har altid betydet styrtdyk i salgskurven. Vi fik allerede en forsmag i seneste udgave af Stand By, hvor kommerciel direktør Stefan Vilner mildt sagt var klar i mælet om udfordringerne.
Villige finansielle investorer. Findes de mon mere?

Konsolidering derimod giver mening, og her og nu er det svært at se en anden partner end SAS, som sikkert gerne vil vente et års tid, men det kan blive nødvendigt at slå til nu.

I danske indenrigsselskaber danner de to selskaber i forvejen parløb. Derudover flyver Cimber-Sterling i samarbejde med SAS flere ruter med mindre fly, som SAS ikke har.

De har på flere måder dannet fælles front mod Norwegian, og vel er dansk indenrigstrafik ikke nogen guldgrube, men det er alligevel et hjemmemarked, som SAS nødig vil undvære.  Især nu da flere udenlandske selskaber prøver at lokke passagererne direkte fra jyske lufthavne til knudepunkter i udlandet.

SAS har allerede piloter siddende på Cimber Sterlings fly, og et delvist ejerskab kunne bane vej for, at SAS fik det lavprisselskab, som for alvor kunne tage kampen op mod andre lavprisselskaber, som for eksempel Norwegian.

Nu er Cimber Sterlings flypark – på trods af fire forskellige flytyper – ikke just den mest moderne i markedet, men med mere økonomisk power, kunne det ret hurtigt forbedres. Det er let at lease fly i dag – hvis man har råd!

Den nærmeste tid bliver spændende, og det er som om dansk flyvning med Maersk Airs salg, Sterlings krak og nu truslen mod Cimber-Sterling har fået skrammer nok. Nu står der arbejdspladser og dansk prestige på spil i et erhverv, hvor vi har scoret så mange sejre.

Hvad mener du? Klarer Cimber-Sterling skærene? 

 

Skrevet af