- STANDBY.DK - https://standby.dk -

’SAS skal også være stærk i fremtiden’

LUFTFART: ”Generelt er der forståelse i SAS pilotkorps i Danmark for, at SAS er nødt til at følge med markedet,” siger basechef for piloterne, Peter Hyldig, der netop er kåret som Årets Leder i SAS.

Flykaptajn Peter Hyldig er basechef (base chief pilot) for de over 450 piloter i Danmark, der flyver for SAS.

LUFTFART: ”Generelt er der forståelse i SAS pilotkorps i Danmark for, at SAS er nødt til at følge med markedet,” siger basechef for piloterne, Peter Hyldig, der netop er kåret som Årets Leder i SAS.

”Jeg bruger i denne tid megen energi på samtaler med pilotkolleger for at fortælle om SAS udfordringer. Der er generel forståelse for, at SAS åbner baser i Spanien og London: Mange ved, at SAS er nødt til at reagere på den konkurrence, vi er udsat for.”

Det siger den 49-årige kaptajn Peter Hyldig til standby.dk – han står som basechef (base chief pilot) for piloterne i Danmark i spidsen for de over 450 cockpitansatte, der flyver for SAS i Danmark. Han er selv kaptajn på arbejdshesten i SAS danske flåde, Airbus A320.

SAS forventer til efteråret at åbne et flyselskab i Irland; flyene herfra stationeres i London Heathrow og et sted i Spanien – Malaga har været nævnt – og flyver fra deres baser SAS-ruter til Skandinavien. SAS har meldt, at personalet skal ansættes på lokale overenskomster.

”Passagererne er glade for SAS. Vi har et stærkt varemærke og et godt langruteprodukt, hvor flyene jo næsten lige har fået nye kabiner. Men vi ved selvfølgelig også, at billetprisen er afgørende for mange, derfor skal vi producere billigere,” siger Peter Hyldig.

En anden udfordring for bl.a. SAS, det største flyselskab i Københavns Lufthavn, er lufthavnens planer om at lukke den såkaldte tværbane, 12-30, for at give plads for ekspansion.

Om dette siger Peter Hyldig: ”Københavns Lufthavns ønske om at lukke tværbanen bekymrer mange af vores piloter. Bekymringerne går bl.a. på komforten for passagerne og økonomien for SAS i forhold til aflysninger og forsinkelser. Vi informerer løbende vores pilotkorps om processen.”

Årets SAS-leder

SAS kårer hvert år en Årets Leder. Den hæder har Peter Hyldig netop fået. Via indstillinger og nomineringer fra medarbejdere kommer stemmerne ind. De tre SAS-ledere med flest nomineringer vurderes af SAS topledelse med koncernchef Rickard Gustafson i spidsen og ledelsen træffer så beslutningen.

”Jeg vidste faktisk ikke før i november, at jeg var i spil til titlen, men jeg blev da varm om hjertet over det,” siger Peter Hyldig.

Som base chief pilot, et job han landede sidste år, er Peter Hyldig chef for de over 450 piloter, SAS har i Danmark. Omkring 300 piloter flyver kort- og mellemdistanceruterne. SAS har på en typisk dag omkring 1.000 flyvninger, hvoraf de 250 går ud af Københavns Lufthavn.

”Mit job indebærer bl.a. fokus på velfærden for vores piloter. Vores chefgruppe i Danmark består ud over mig af to chefpiloter og en flight deck manager.

Jeg gør meget ud af at kommunikere. Min holdning er, at det jeg siger, det gør jeg, og når noget ikke lykkes, forklarer jeg årsagen,” siger Peter Hyldig, der har været pilot hos SAS siden 1996.

Selv om hans far også var SAS-kaptajn, var det ikke planen for Peter Hyldig at blive pilot. Han fik i stedet uddannelse fra Copenhagen Business School, en HA-Dat (HA med datalogi) og en HD-O (organisationsteori).

Men så skulle SAS have flere piloter og Peter Hyldig søgte og kom ombord.

Han har i SAS haft otte år som styrmand på selskabets daværende langrutetype, Boeing 767, fulgt af fem år som styrmand på de også udfasede MD80 og A320 inden han begyndte at flyve det regionale jetfly, CRJ. Det var i denne periode han i 2009 blev kaptajn.

’Vigtigt for mig at flyve’

Mens 75 pct. af arbejdstiden går med det administrative, bl.a. er der hver uge to dage på hovedkontoret i Stockholm, får Peter Hyldig passet sin flyvning og har årligt ca. 150 flyvetimer i cockpittet. Indtil nu er det blevet til 12.000 flyvetimer.

”Det er ekstremt vigtigt for mig at flyve, for at være med kollegerne, men også fordi, det er spændende. En af de destinationer, jeg navnlig synes er spændende, er charterflyvningerne til den græske ø Skiathos, hvor man under den visuelle anflyvning får en fantastisk udsigt og lige inden landing flyver over en strand. Ved anflyvningen til denne lufthavn skal man bruge sit håndværk lidt mere end på andre lufthavne,” siger Peter Hyldig.