- STANDBY.DK - https://standby.dk -

“SAS-strejke påvirker hele den danske rejsebranche”

AKTUEL KOMMENTAR: "Vi opfordrer parterne til at lande en aftale hurtigst muligt," skriver Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Erhverv og Rejsearrangører i Danmark.

Af Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening
Henrik Specht, direktør i Rejsearrangører i Danmark og
Lars Ramme Nielsen, markedschef for oplevelse, turisme og kultur i Dansk Erhverv

I en tid, hvor virksomhederne i turismen og i rejsebranchen prøver at rejse sig efter to år med COVID-19, og allerede har den forfærdelige krig i Ukraine, personalemangel, solide prisstigninger på varer og energi at kæmpe med, kommer konflikten mellem SAS og piloterne som det sidste element i den perfekte storm.

Givet, at SAS’ andel af trafikken ind og ud af Københavns Lufthavn er på mellem 25 og 30 procent, kan vi uden at tage stilling til detaljerne i konflikten konstatere, at strejken allerede har store konsekvenser for oplevelsesøkonomien i Danmark. Og det vil være tilfældet i hele strejkeperioden, hvor ellers fornuftige prognoser for turismen både til Danmark og København – og rejsebranchens ditto for rejser ud af landet – vil blive havarerede.

Hele rejsebranchen påvirkes
Den igangværende SAS-konflikt påvirker rejsebranchen bredt. Om man arrangerer charterrejser eller individuelle rejser med fly er udfordringen den samme.

Rejseselskaberne gør alt, hvad de kan for at hjælpe deres kunder med at finde alternative ruter og ombooke, men ofte forgæves.

Lige nu er det primære fokus for charterarrangørerne at få fløjet de mange strandede ferierejsende hjem, hvilket nærmest er en umulig opgave grundet manglende flykapacitet.

For flybranchen er stadig under genrejsning efter COVID-19, og det betyder, at kapaciteten af fly i luftfartsindustrien globalt er lavere end normalt. Der er med andre ord ikke fly nok til at overtage og flyve de strandede rejsende ud eller hjem.

Konsekvenserne forgrener sig desuden videre ud til andre dele af dansk turisme. De manglende fly rammer alt fra krydstogtgæster over ferieturister, der i lang tid har set frem til at kunne komme på ferie i udlandet, til forretningsrejsende, der ikke kan komme frem til deres møder.

København igen hårdest ramt
Den seneste tid har sendefladen i TV været fyldt med billeder af rasende og frustrerede danskere, der ikke kunne komme ud eller hjem fra ferie.

Men det er ikke kun de rejsende og rejseselskaberne, der rammes.

For de virksomheder, der lever af udenlandske turister i Danmark, har konflikten ligeledes store negative effekter. Det gælder især virksomhederne i København og hovedstadsområdet, hvor en meget stor andel af turisterne ankommer via fly.

Mens tallene for kysterne ser gode ud, så er situationen i København den, at antallet af internationale turister fortsat ikke er tilbage på niveauet før coronakrisen.

De seneste overnatningstal viser, at der var 25 procent færre udenlandske overnatninger i København til og med maj i år sammenlignet med samme periode i 2019, året før coronakrisen.

Det er især fra lande som Sverige, Norge, Storbritannien og USA, at der stadig mangler en del turister sammenlignet med før corona.

Efter flere år med lave belægnings- og besøgstal tæller hver en overnatning, hvert et restaurantbesøg og hver en gæst på de danske museer og attraktioner.

Der skal findes en løsning nu
Den nuværende konflikt mellem SAS og piloterne har allerede haft store negative konsekvenser. Titusindvis af rejsende har fået eller får ødelagt deres ferie, og i forvejen hårdt pressede virksomheder taber store beløb i omsætning.

Vi opfordrer derfor parterne til at lande en aftale hurtigst muligt, så flyene igen kan få luft under vingerne, og vi alle kan få noget godt ud af den resterende sommer!

Relaterede emner:

”Forbrugertilliden til SAS er nede under gulvtæppet”

SAS og piloterne genoptager forhandlingerne

Stort rejsebureau: Vi kan ikke få fat på SAS

Rejsebureauforening: SAS skal på vingerne nu

”SAS og pilotforeninger tager uskyldige som gidsler”