- STANDBY.DK - https://standby.dk -

SAS venter at sælge Cimber inden jul

NY STRATEGI: ”Vi regner med en afgørelse for salget af Cimber i løbet af et par uger,” siger drifts-og koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, som også glæder sig over den professionelle indstilling, de faglige organisationer har vist eventuelle planer om udflagning.

Lars Sandahl Sørensen, foto for SAS: Thilde Dehlsen.

NY STRATEGI: ”Vi regner med en afgørelse for salget af Cimber i løbet af et par uger,” siger drifts-og koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, som også glæder sig over den professionelle indstilling, de faglige organisationer har vist eventuelle planer om udflagning.

Af  Ejvind Olesen

I flere uger har ledelsen i SAS været låst i at kommentere aktuelle spørgsmål i flyselskabet, fordi det var tæt op til årsregnskabet, der blev offentliggjort i går for aktionærer, personale og andet godtfolk.

Nu er freden forbi. Og resultatet var godt nok til, at den kommende tid står foran afgørende og nødvendige beslutninger, hvis der skal være vækst og jævnbyrdighed i konkurrencen. Der skal som nævnt i går spares yderlige 1,5 mia. kr. de næste tre år. Men kursen er sat med fuld fart fremefter. Ikke med baglænsløb til akkompagnement af konstante sparekrav.

I næsten et halvt år har 300 medarbejdere i Cimber A/S ikke vidst, om de er købt eller solgt. Hvad sker der Lars Sandahl Sørensen? Du har jo ansvaret for den omfattende drift.

”Vi har arbejdet seriøst med at få problemerne løst til fordel for både SAS, de ansatte og kunderne. For at nå det optimale med regional drift. Jeg tror vi har en afklaring i løbet af det næste par uger. Jeg forventer også, at de ansatte trygt kan se fremtiden i møde. Hvis det går, som vi håber, bliver der er brug for endnu flere.

JetTime og SAS gik fra hinanden efter ønske fra førstnævnte. Irske Flybe humper tilsyneladende og ser ikke ud til at have økonomisk power til at udvide samarbejdet. Stiller I for skrappe krav?

”Jeg kan ikke her og nu udtale mig om de enkelte selskaber. Vi har meldt ud, at vi søger eksterne partnere til ATR-regional trafik – eller lignende flytyper – og vi har fået rigtig mange gode svar, som vi går i gang med at finkæmme. Jeg venter ingen negative overraskelser.”

Gårsdagens store emner var ganske naturligt jeres eventuelle planer om udflagning med en del af produktionen. Hvordan synes du det blev modtaget?

”Jeg tror, der er ved at brede sig en forståelse for, at der må gås utraditionelt til værks, hvis SAS skal klare sig i en konkurrencen, når billetpriserne skraber bunden. I SAS må vi have muligheder for at bruge de samme virkemidler som vore konkurrenter. Og et af dem er at billiggøre driften både i lufthavne og med personaleomkostninger.

Til min store glæde har de første drøftelser med de faglige været præget af stor professionalisme. Det hele er på et forberedende niveau, og det er rigtigt, at London kunne være en idé med de mange afgange til skandinaviske lufthavne. I givet fald følger vi de forhold, der gælder ved at have base i England.

Du har sagt, at London er en mulighed, men at I også kigger på andre muligheder. Kigger på er noget man gør på juleudstillinger for tiden?

”Du kan være helt tryg. Vi endevender enhver mulighed før det kan være en realitet om godt et års tid. Og vi har ingen skjulte hensigter. Vi vil blot finde vej til en rationel drift uden at spænde ben for os selv.”