- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Satellittstyret miljøforbedring

Som et af verdens første flyselskaber skal SAS teste en ny satellitt-teknologi som vil give reducerede CO2-udslip.

SAS og norske Avinor gennemførte den første test i Tromsø Lufthavn natten til tirsdag, og reducerede udslippet med 300 kg CO2.

 

Med satellittbaseret teknologi kan flyet følge en optimal indflyvningsrute og dermed reducere flyets udslip med flere hundrede kg CO2 pr landing. SAS har testet metoden i sine simulatorer, men nu er det alvor.

 

”Vi arbejder kontinuerligt med at udvikle nye metoder til at reducere vores fodaftryk i naturen. Sammen med Avinor vil vi bidrage til nye systemer, som vil være et stort skridt i den rigtige retning for luftfarten”, siger Thomas Midteide, kommunikationsdirektør for SAS i Norge.

De grønne indflyvninger som nu testes er et af flere tiltag, som Avinor, SAS og flere andre aktører præsenterede i rapporten ’Bærekraftig og samfundsnyttig luftfart’ sidste år.

SAS har Norges mest moderne flyflåde og har det tekniske utstyr til at gennemføre sådanne indflyvninger. Flyet gennemfører det meste af indflyvningen helt automatisk, og glider ned i en perfekt bue med motorerne på tomgang under store dele af indflyvningen. Piloterne overvåger systemerne, og tager over lige før flyet skal lande.

 

”For os har det dobbelt effekt. Vi sparer både miljøet og penge”, siger Thomas Midteide. ”Vi har gennemført tusindvis af lignende landinger på Arlanda i Stockholm, men nu tager vi endnu et teknologisk skridt for at reducere udslippene.

 

”Miljøeffekten er det vigtigste, men samtidig kan myndighederne reducere investeringerne i jordbaseret navigationsudstyr i årene fremover”, siger Torbjørn Henriksen fra Avinor.

 

Testen gennemførtes af en Boeing 737 Next Generation, som startede fra Tromsø Lufthavn kl. 00.30, og landede igen en time senere efter at have gennemført en serie med optimale indflyvninger ved hjælp af satelittsystemer.

 

Tromsø er valgt fordi den topografisk er en af de mest krævende lufthavne for flyets systemer. I forhold til en ordinær indflyvning har testen et reduceret udslip på minimum 300 kg CO2.

Skrevet af Flemming Juul