- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Snart gensyn med oceanliner i København

Når man to gange har været ombord på Queen Mary 2 - første gang i New York, anden gang i Helsingør - kunne det blive et spændende gensyn i 2020 ved den kommende krydstogtterminal i København. Indtil videre må vi nøjes med Helsingør.

Der er noget særligt ved en Ocean Liner, et skib som årligt har mindst 20 transatlantiske ture, crossings, over Atlanten fra Southampton i England til New York. Jeg har prøvet det. I modsat retning med Queen Mary 2, som ved denne lejlighed sluttede i Hamburg. En stor oplevelse, selv for én med 40 krydstogter i bagagen.

Hvorfor så bringe det frem i erindringen netop nu? Fordi Københavns Havn nu på det internationale marked og på diverse krydstogtmesser har rundkastet, at den ny Terminal 3 på Ocean Kaj i Københavns Havn med plads til 5.000 passagerer forventes indviet til april 2020.

Det betyder at skibene får 12 meter vand under kølen helt ind til kajen, og at så store skibe som Queen Mary 2 kan lægge til.

Om kort tid (14. august) gælder det igen et QM 2-anløb til Helsingør ud for Kronborg, hvorefter de cirka to tusinde passagerer sejler i land med tendere, og busserne til København holder klar. Med al respekt for Kronborg og Helsingør, er det først og fremmest København, krydstogtturister vil opleve. Som det er nu, kan QM 2 ikke gå til kaj i København, fordi den stikker 10,5 meter.

QM 2 til København
Det skulle igen betyde, at Cunard Line, rederiet med blandt andet QM 2, fra 2020 kan skifte Helsingør ud med København.

”Cunard offentliggør først deres sommersæson for 2020 til september i år, jeg håber tidsplanerne holder. Der er ingen tvivl om, at Cunard gerne vil have en rute til København, så snart det er muligt. Det er en af de mest eftertragtede krydstogthavne i Skandinavien,” sagde direktør Jesper Boas Smith, som medejer af bureauet Bella Vista (Profil Rejser) er generalagent for Cunard Line og dermed QM 2, forleden. Vi talte om de nye muligheder med 12 meters vand ”water under the keel”, af sikkerhedsmæssige grunde.

QM 2 er et enormt skib, og tungt. Det vejer 155.000 tons. Der skal et godt materiale til de 20 gange over Nordatlanten i al slags vejr. Det mærkes selv på en vejrmæssig god årstid. Især når man har prøvet turen med et andet, moderne krydstogtskib, som måtte droppe anløb på Færøerne og i Canada på grund af en flere dage langvarig storm.

Helsingør gør det godt
De gør det godt i Helsingør, men nogle gange har de også måttet aflyse på grund af dårligt vejr. I mit tilfælde var ankomsten til Hamburg festlig og under stor opmærksomhed efter den lange tur fra New York. Helsingør er også gode til at skabe fest, når skibet ankrer op ud for Kronborg, men helt det samme, som når et skib lægger til kaj, bliver det aldrig.

Da jeg for et par år siden skulle til pressemøde om bord på QM 2 ved Helsingør blev vi mellem en time og to forsinket i transporten med tender på grund af blæsten. Det kunne de bestemt ikke gøre for i Helsingør, men et stort krydstogtskib vil nu engang helst ind til land og en terminal. Det findes i Hamburg, også for skibe, der stikker mere end 10 meter.

Vil gerne tilbyde crossing til New York
”Når den ny krydstogtterminal åbner er der mulighed for at lave en turnaround i København, som de ellers kun har haft i Hamburg. Det vil være fantastisk, hvis vi kunne tilbyde en crossing over Atlanten mellem København og New York med QM 2,” tilføjede Jesper Boas. Og så ud til at han tvivler lidt på, at det kan blive før 2021.

Det hverken be-eller afkræfter terminal manager Verner B. Hansen i Københavns Havn. Kun ved han, at der allerede er voldsomt pres på at sikre sig plads for de stadigt større skibe, som vil ind til de tre terminaler de næste to til tre år.