Mere end hver fjerde er online i jagten på nyt arbejde, men samtidig er ansøgerne mere nervøse for, om deres informationer på sociale online-medier kan skade dem.
Det viser ny global undersøgelse – Kelly Global Workforce Index – fra rekrutteringsfirmaet Kelly Services, der involverede over 97.000 adspurgte i 30 lande, herunder 800 i Danmark.
Globalt viser tallene, at 28 % fik nyt arbejde via annoncer på nettet. 22 % via rekrutteringsfirmaer, 18 % fik direkte opfordring fra arbejdsgiverne, 9 % fik job via mund-til øre, 5 % kom i arbejde ad andre kanaler, mens kun 1 % kom i arbejde via sociale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter.
Selvom kun en lille andel fandt deres nye arbejde via sociale medier/netværk, har 23 % brugt sociale medier til at søge information om nye job muligheder.
Undersøgelsen, som blev gennemført mellem oktober og januar år, viste, at ansøgerne flittigt benytter de sociale medier – selv om de er klar over, at arbejdsgiverne også læser disse sites, og her kan få adgang til informationer, som måske senere kan give problemer i jobansøgernes karriere-udvikling. Derfor indrømmer også mere end en tredjedel af de udspurgte, at de bevidst redigerer indholdet på det, de lægger op på deres sociale netvæk.
”Brugen af sociale medier til jobsøgning er blevet mere almindeligt,” siger direktør Henrik Bruun fra Kelly Services Danmark. Den danske del af undersøgelsen viste:
Alle danske aldersgrupper søger jobs på LinkedIn.
28 % er bange for, at materiale fra deres sociale netværkssider negativt kan påvirke deres karriere.
31 % af de adspurgte siger, at deres arbejdsgivere har sociale netværkssider og politikker, der holder øje med ansøgernes øvrige information på nettet.
”De sociale netværk har ændret traditionelle jobsøgning. Man skal bare bruge sin sunde fornuft, når de lægger informationer om sig ud på nettet,” siger Henrik Bruun.
Kelly Services har over 2.500 kontorer i 37 lande. Kelly formidler i Danmark årligt jobs til over 530.000.