- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Solid vækst for Lufthansa i Danmark

FLYSELSKABER: I år kommer Lufthansa-gruppen igen over én mio. rejsende fra København og Billund. Fra sommerprogrammet næste år starter Lufthansa på Aalborg, mens Brussels Airlines åbner på Billund. Lufthansa har nu Premium Economy på sine langruter.

Fra Lufthansa-gruppens julekomsammen i aftes, forrets kolleger fra erhvervsrejsebureauet American Express Business Travel, Gitte Buch og Christine Julin Markenfeldt, bagest fra venstre pressechef i Albatros Travel, Steen Albrechtsen, samt Lufthansa-gruppens PR-chef i Danmark, Monika Müller Søndergaard, og landechef Morten Balk.

FLYSELSKABER: I år kommer Lufthansa-gruppen igen over én mio. rejsende fra København og Billund. Fra sommerprogrammet næste år starter Lufthansa på Aalborg, mens Brussels Airlines åbner på Billund. Lufthansa har nu Premium Economy på sine langruter.

”Året har været godt for Lufthansa-gruppen i Danmark – men det kunne have været bedre uden de 10 pilotstrejker. Vi har i år set vækst på vores ruter ud af Danmark på ti procent, hvor 70 pct. af vores passagerer flyver fra København, resten fra Billund.”

Det sagde Lufthansa-gruppens landechef i Danmark, Morten Balk, til standby.dk, da gruppen i aftes havde sin traditionsrige julekomsammen for rejsebranchen – igen i år på Hotel Kong Arthur i det indre København.

I sin velkomsttale takkede Morten Balk rejsebureauerne for deres opbakning til Lufthansa-medlemmerne, der også omfatter Austrian, Brussels Airlines og Swiss.

Fra sommerprogrammet næste år begynder Lufthansa at flyve mellem Frankfurt og Aalborg, mens Brussels Airlines starter ny rute mellem Bruxelles og Billund. Med de nye ruter kommer Lufthansa-gruppen op på 392 ugentlige flyvninger til og fra Danmark.

Lufthansa har netop introduceret sin første nye kabineklasse i 30 år, Premium Economy. I første omgang på Boeing B747-8 langrutefly, senere følger resten af selskabet langruteflåde på over 100 fly.

”Premium Economy har kun været til salg i otte uger til otte destinationer. Vi forventer at have den nye klasse klar på alle vores langrutefly fra tredje kvartal næste år. I alt kommer der 1.500 Premium Economy-sæder på vores langrutefly – fra 19 til 50 sæder,” sagde Morten Balk til standby.dk og tilføjede:

”Premium Economy sælger bedre end budgetteret. Norden er på verdensplan det fjerde største marked for den nye klasse – Sverige sælger bedst fulgt af Danmark. Det gode salg af Premium Economy skyldes bl.a., at f.eks. rejsebureauerne og erhvervskunderne kender konceptet fra SAS. Vi besøger rejsebureauer og erhvervskunder for at fortælle om Premium Economy, hvor gæsterne bl.a. må have 2 stykker bagage á 23 kg. med. Dermed sparer man f.eks. 100 dollars i forhold til at flyve på den normale economy-klasse.”

Pladsen til Premium Economy er skaffet ved at fjerne sæder fra Economy Class.

Der sker meget nyt hos Lufthansa i det kommende år. I første kvartal er Star Alliance-medlemmet klar med ny First Class på sine langrutefly – First Class forsvinder på ca. 30 pct. af langrutedestinationerne, hvor den ikke sælger tilstrækkeligt. I årets andet kvartal har Lufthansa opgraderet sin business class på langruterne – dermed har flyselskabet et ensartet produkt på alle sine langrutefly.

Fra Københavns Lufthavn får Lufthansa fra næste års sommerfartplan et overnattende fly fra München. Dermed kan flyselskabet tilbyde en tidligere morgenafgang fra København til sit næststørste hub.