- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Spilder de mon ikke deres tid?

WEEKENDKLUMME: Nu og da kan man godt undre sig over, hvad førende luftfartschefer får tiden til at gå med, når man ser deres ønskeliste til EUs transportkommissær fra dengang, de var på besøg i Bruxelles.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Nu og da kan man godt undre sig over, hvad førende luftfartschefer får tiden til at gå med, når man ser deres ønskeliste til EUs transportkommissær fra dengang, de var på besøg i Bruxelles.

Af Ejvind Olesen

Forhåbentlig fik de en god frokost. Med både østers, champagne og belgisk chokolade til dessert. Og de lærte hinanden at kende. Det ligner det vigtigste resultat fra det møde, topdirektører fra store flyselskaber, bl.a. Lufthansa, Air France og British Airways, havde kort før jul i Bruxelles med EU kommissær, slovenske Violeta Bulc. Luftfartens flychefer repræsenterede den nye A4E organisation (Lobby organisation for europæiske flyselskaber).

Opgaven var at formulere en ønskeliste til kommissæren, som man forstår, og sjældent er noget mere urealistisk lagt på bordet. Var det virkelig alt, hvad de kunne finde på af ønsker? Eller har vi bare ikke fået vide, hvad de i øvrigt diskuterede?

De ville gerne have færre flyvelederstrejker. Ja, og det kan kun løses ved at give flyvelederne mere i løn, end de allerede får. Og det er meget, skulle vi hilse og sige. Der var også et ønske om at forbyde flyveledere at strejke. Hvordan skulle det gå til? Tænk bare på Danmark. ”EU har bestemt, at I ikke må strejke.”  Farvel, danske model.

Derefter vil de afskaffe urimelige skatter på flytransport. Fint, men klar det i jeres egne lande i Storbritannien, Italien, Norge – og Sverige på vej. Her kan EU ikke blande sig. Hvad er i øvrigt en urimelig skat? Hvornår er den rimelig? Det kommer vel helt an på lokale forhold, købekraft, luftfartens betydning for vækst, lufthavne og erhvervsliv. Er det i Slovenien eller i Tyskland?

Så er der mere ræson i at få afgifterne ned for at benytte medlemslandenes lufthavne, hvoraf mange har noget, der ligner et monopol. København for eksempel. Ingen af dem ønsker at sætte priserne ned for at hjælpe flyselskaberne, som de lever af til daglig. EU er magtesløs, som i så meget andet.

Talte flyselskaberne overhovedet ikke om deres interne konkurrence, som er ved at splitte dem ad? Talte de om Lufthansa må opkøbe hele Europa bl.a. med hjælp af midler fra Mellemøsten? Om hvordan de skal handle fremtiden med BA og Brexit? Om Open Skies i det hele taget, og om forholdet til USA under ny præsident Trump? Om CO2- udslip? Om social dumping?  Om etiske retningslinjer – og ikke mindst om erstatningsparagraf 161 ved flyforsinkelser, som de alle hader?

I november sagde den daværende danske transportminister, Hans Christian Schmidt, på et møde med den danske luftfartsbranche: ”Konkurrencevilkårene er ulige og favoriserer selskaber, der udnytter reglerne til det yderste. Det er afgørende, at vi lægger pres på EU Kommissionen for en løsning. Reel forandring i branchen kommer kun fra fælles europæisk indsats.”

Det kunne godt være, at luftfartens lobbyorganisation skal til Bruxelles endnu et par gange, indtil de finder ud af, at det er dem selv, der skal ændre forholdene. Det kan EU ikke klare for dem.

God weekend.