- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Spred vore turister til hele landet

Der bliver mere fokus på, at vore udenlandske gæster klumper sig sammen, som det også sker i andre lande. Der skal flere ideer på bordet hos incoming-bureauerne, når det gælder opgaver uden for København.

Idéen om at brede en vifte ud med udenlandske turister over hele Danmark er ombølget af sympati. Det har også været et godt turistår, hjulpet på vej af det bedste danske sommervejr nogensinde.

Politikerne taler i blomstrende vendinger om, hvor meget Danmark har at fremvise. Transportminister Ole Birk Olesen vil oven i købet godt støtte indenrigstrafikken i luften med flere midler, hvis de kan komme de rette til gode.

I sommerens løb sagde pressechef i Københavns Lufthavn Kasper Hyllested, helt tilbage fra dengang, vi havde den sammenkogte ret i Danair, ”at man jo kunne prøve  at gøre opmærksom på fordelene ved at flyve indenrigs. Ikke bare for at komme ud i verden, men også for at komme rundt i Danmark, hvor flyet er i konkurrence med fjernbusser, tog og privatbiler.”

Det har han jo ret i, men der er bare det ved det, at trafikken i luften går i en slipstrøm ud og hjem til København. Og stort set ikke på tværs mellem de mange jyske lufthavne.

Et nyt Dantourist
Derfor er de rigtigste forslag nok et samarbejde i en pulje med tilskud fra det offentlige, lufthavne og trafikselskaber samt turistforeninger. Jeg ved faktisk ikke, hvem der har rettighederne til en arbejdstitel som Dantourist i dag, men det er det ideelle brand. Nu er det vist gået til sommerhusudlejning.

Det kan godt være, at der med et sådan Danmarksprogram ikke blev tid til at stå i kø ved Den lille Havfrue, men det måtte både hun og Østerbro-borgerne leve med. De sidste ville blive glade.

Fantasiløse krydstogtudflugter
Når jeg ser på krydstogtskibenes programmer for de mange tusinde udlændinge på besøg i Danmark i kortere eller også lidt længere tid, er det beskæmmende så lidt de har ændret sig i de 45 år, jeg har fulgt dem. Busrundtur tre timer i København. Hurtig tur og et svip til Tivoli med eller uden frokost. Nordsjællandsk slotstur med Kronborg og frokost på Marienlyst, og tilbage via Fredensborg og Hillerød med Frederiksborg Slot.

Nu ved jeg jo godt, at de danske bureauer bombarderer rederierne med andre forslag, men prompte får afslag, fordi det bliver for dyrt. Krydstogtselskaberne smækker rask væk 30 til 40 procent på i fortjeneste. Og for dem er det utænkeligt at arrangere ture ud i Danmark, hvis det ikke er en havn, de i forvejen lægger ind til som Skagen, Aalborg, Aarhus, Rønne og Fredericia. Og hvis der ikke er en fed fortjeneste, der venter.

Turister til provinsen
Tilbage er så turismen på landjorden med spændende forslag til vore naboer, eller for den store gruppe af amerikanere og oversøiske gæster i det hele taget. Hvorfor vil de ikke ud i landet, men kun blive i København? Savner de gode tilbud . Er den gal med markedsføringen?

I begyndelsen af tresserne have Danmarks Turistråd et projekt: ”Turister til provinsen” især til amerikanerne, som dengang var virkelig gode turister, hvad de måske stadig er i dag. Vi ved det ikke rigtigt, for rejsemønstret har ændret sig.

I en pressemeddelelse i 1961 prøvede Turistrådet at lancere ”Good things come in small packages.” Det var færdigpakkede tilbud til individuelle turister.

Man havde udarbejdet fire pakker, en Odense-pakke, en Esbjerg/Ribe-pakke, en Aarhus-pakke og en Randers-pakke. Hvorfor lige de fire ved jeg ikke, men opskriften kunne måske bruges i dag.

En enkelt pakke som Odense omfattede hotel en nat med morgenmad, guidet tur gennem byen til H. C. Andersens Hus med frokost undervejs, guidet eftermiddagstur på Fyn inklusive Egeskov. Man kunne vælge hotel på førsteklasse, som det hed, til 20,75 dollars og 16 dollars, hvis man gik en grad ned i hotelkategori.

Men det var altså i 1961, at pakkerne kunne købes i udenlandske rejsebureauer. Her kunne fly, tog, busser og færger arbejdes ind i de enkelte pakker.

Danmarksbilletten
Men vores egne danske turister da? En Danmarksbillet en uge eller to til rejse rundt i landet med fly, tog og færger. Hertil særlige hotelaftaler. Det kunne blive en god oplevelse. Det har været prøvet i 80´erne uden succes. Markedsføringen af det daværende Dantourist-koncept, der var en landsdækkende videreudvikling af Fyntour, var dengang ikke nok til at sikre en succes.

Måske tiden var inde til at gøre et nyt forsøg?