- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Stadig ingen løsning på SAS gardin-strid

SAS hvilekabine.

LUFTFART: SAS og kabinepersonalet i Danmark forhandler stadig ikke om ’gardin-striden’. Omvendt er de 147 SAS-kabineansatte, der blev overført til Cimber, retur i SAS med månedens udgang.

SAS bruger fortsat flysæder på at transportere kabineansatte mellem de skandinaviske hovedstæder – dermed optager de flysæder, der kunne være solgt til betalende passagerer. Hertil kommer hotelovernatninger.

SAS og fagforeningen Cabin Attendants Union, der har over 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte hos SAS i Danmark, kan ikke blive enige om forlængelse af CAUs dispensation for manglende hvilemoduler på fem af selskabets langrutefly, fire A330 og en A340.

Det har fra før årsskiftet betydet svensk og norsk baseret kabinepersonale på SAS ’korte’ langruter fra København til f.eks. Chicago, New York og Washington D.C. fløjet af SAS fire ældre Airbus A330 og én Airbus A340.

Omvendt sendes kabineansatte fra basen i København til f.eks. Stockholm for herfra at flyve eksempelvis SAS langruter til Hong Kong, da den betjenes med Airbus A340 med hvilekabiner. Ligeledes flyver CAUs medlemmer ruten fra Stockholm til Chicago – samt svensk og norsk indenrigs.

Officielt, men bestemt ikke reelt, handler striden mellem CAU og SAS om hvileområdet på langruteflyene. På SAS fire gamle A330 – selskabet er i denne tid ved at få fire nye A330 Enhanced – samt én A340 har SAS ikke hvilemoduler til kabinepersonalet. De kabineansatte kan kun hvile i økonomiklasse-stol med blot et gardin mellem dem og passagererne. Alle SAS A340 – undtagen én – har hvilemoduler, hvor døren kan lukkes til passagererne. Det samme har SAS fire nye A330-300 Enhanced.

I går sagde CAUs formand, Christa Ceré, til standby.dk: ”Der er ikke noget nyt i sagen, der har været helt stille på alle fronter. SAS sender fortsat kabinepersonale fra Norge og Sverige til København for at flyve langruter, mens kabineansatte hos SAS i København flyver to langruter ud af Stockholm.

Omvendt ansætter SAS i bl.a. Sverige flere kabineansatte, så på et tidspunkt kan de selv dække langruteproduktionen.

Men der er ingen opblødning af CAUs holdning i denne sag, men den drejer sig også om principielle ting,” siger Christa Ceré.

CAU-formanden glæder sig i øvrigt over, at de 147 kabineansatte, der for mere end et år siden blev tvangsoverført til SAS danske produktionsselskab, Cimber, med udgangen af denne måned er tilbage i SAS Danmark. Til CAU-overenskomst.