- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Star Alliance uden medlemmer i Brasilien

I går besluttede LAN Airlines at blive i oneworld og tage brasilianske TAM med i nær fremtid, og dermed står SAS og partnere uden familie i Sydamerika. I USA er USAirways også på vej til oneworld med American Airlines i front i fusioneret selskab.

I går besluttede LAN Airlines at blive i oneworld og tage brasilianske TAM med i nær fremtid, og dermed står SAS og partnere uden familie i Sydamerika. I USA er USAirways også på vej til oneworld med American Airlines i front i fusioneret selskab.

Det var ventet, at TAM i Brasilien, som sidder på 40 procent af markedet med flypassagerer i Brasilien, ville gå fra Star Alliance over til oneworld  hos LAN Airlines, som en klar følge af alliancen mellem LAN og TAM, der er blevet til LATAM Airlines Group.

De kunne også have valgt samlet at gå ind i Star Alliance, men det ville ikke have været naturligt i betragtning af, at LAN fra Chile allerede var tæt knyttet til American og den meget store trafik fra USA til Sydamerika.

Det styrker endnu mere oneworlds i forvejen stærke position i Latin Amerika, hvilket man faktisk ikke kan sige om Star Alliance, hvor SAS i sin tid var tæt knyttet til Varig, mens det gik godt. Siden til Lufthansa og TAM.

Selv om Lufthansa har gode forbindelser til Brasilien, er det dog først og fremmest TAP fra Portugal, der plejer de relationer.

Fra Europa er det derudover især Air France – KLM , som er i front med Sydamerika.

I SAS sagde koncerndirektør Flemming Jensen for nylig til Stand By Nordic, ”at SAS ikke har nogen planer om igen at begynde flyvning til Brasilien, selv om det er et af BRIK-landene, men at man arbejder på andre løsninger.”

I USA mister Star Alliance snart USAirways, som også går med American Airlines, der i forvejen er i oneworld.