- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Statslån holder Air Berlin på vingerne

LUFTFART: Ryanair råber om urent trav fra Lufthansa og Air Berlin efter det næststørste tyske flyselskab tirsdag kom i kontrolleret betalingsstandsning. Tysk statslån på 150 mio. euro holder det konkurstruede selskab flyvende i tre måneder, hvor fremtiden forhandles.

LUFTFART: Ryanair råber om urent trav fra Lufthansa og Air Berlin efter det næststørste tyske flyselskab tirsdag kom i kontrolleret betalingsstandsning. Tysk statslån på 150 mio. euro holder det konkurstruede selskab flyvende i tre måneder, hvor fremtiden forhandles.

Efter Air Berlin tirsdag gik i kontrolleret betalingsstandsning med en milliardgæld, oplyste Lufthansa samme dag, at man allerede var langt fremme med forhandlinger om fremtiden for hele eller dele af Air Berlin. Det gav en mistanke om, at Air Berlin og Lufthansa har drøftet det nu eksisterende scenarie.

Det er i hvert fald antagelsen hos Ryanair, fjerdestørste flyselskab på ruter til og fra Tyskland. En talsmand for Ryanair siger ifølge flere medier, at en Lufthansa-overtagelse af Air Berlin vil være en ’åbenlys sammensværgelse’.

”Denne fabrikerede insolvens hos Air Berlin er tydeligt arrangeret, så Lufthansa kan overtage et gældfrit Air Berlin – og vil være i strid med de tyske og EUs konkurrenceregler,” sagde talsmanden, Robin Kiely.

Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, siger, at også andre flyselskaber er på banen for at overtage hele eller dele af Air Berlin. Bl.a. netop Ryanair og Easyjet.

I dette års andet kvartal havde Lufthansa 32 pct. af flyvningerne indenrigs i Tyskland og til og fra landet. Air Berlin havde 14 pct. og Lufthansas datterselskab, Eurowings, 12 pct.

Nr. fire og fem var hhv. Ryanair med seks pct. og Easyjet med det halve.

Taber en halv mio. kr. – i timen

Det tyske statslån på 150 mio. euro skal dække, hvad det koster at holde Air Berlin flyvende de næste tre måneder, mens der forhandles om fremtiden.

Hvis de 150 mio. euro – over 1,1 milliarder kr.- cirka er hvad selskabet forventes at tabe på de tre måneder, 90 dage, svarer det til et tab på omkring 500.000 kr. i timen. Eller 12 mio. kr. om dagen.

Det var måske en af årsagerne til, at Etihad Airways fra Abu Dhabi, der har 29 pct. af aktierne i Air Berlin, forleden trak stikket og sagde, at man ikke mere vil putte milliarder i Tysklands næststørste flyselskab.

Air Berlin flyver videre

Trods den midlertidige betalingsstandsning flyver Air Berlin videre – takket være statslånet. Og alle bookede billetter er gyldige – ligesom der fortsat kan bookes billetter med selskabet.

Air Berlins østrigske datterselskab, Niki, er ikke berørt af betalingsstandsningen.

Air Berlin har en flåde på 75 fly, 17 Airbus A330 til langruterne til primært Nordamerika, 40 Airbus fra A320-familien samt 18 Q400 til de kortere ruter.