Stena Elektra bliver ifølge Stena Line verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse. Skibet bliver omkring 200 meter langt og får passagerkapacitet på 1.000 samt 3.000 banemeter til for eksempel biler og lastbiler. PR-illustration fra Stena Line.

Stena Line får batteridrevne skibe på dansk rute

Færgerederiet Stena Line planlægger senest i 2030 at indsætte to fossilfrie batteridrevne skibe med plads til 1.000 passagerer på ruten mellem Frederikshavn og Gøteborg.

For at fremskynde overgangen til fossilfrie brændstoffer i transportsektoren er Stena Line, Volvo Group, Scania og Gøteborg Havn gået sammen i partnerskabet Tranzero Initiative.

Samarbejdet er søsat for at skabe en betydelig reduktion af den CO2-udledning, der er knyttet til Skandinaviens største havn, Gøteborg. Målet er at reducere emissionerne med 70 procent inden 2030.

Det fortalte Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson, på et pressemøde torsdag om det nye partnerskab, Tranzero Initiative. Under pressemødet fremlagde Niclas Mårtensson rederiets planer om at lancere to fossilfrie færger på ruten Frederikshavn-Göteborg inden 2030.

“Vi går nu fra vision til virkelighed med det batteridrevne fartøj Stena Elektra. Inden for et år præsenterer vi design og byggespecifikationer og senest i 2025 planlægger vi at bestille den første færge,” siger Niclas Mårtensson, der også er medlem af den svenske regerings elektrificeringskommission.

Verdens første
Skibet Stena Elektra vil ifølge Stena Line være verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse og vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet.

Færgen skal bygges i højstyrkestål for at reducere vægten og øge effektiviteten og vil forventeligt kunne sejle på batteristrøm i cirka 50 sømil, knap 100 kilometer, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Gøteborg. Batterikapaciteten skal være cirka 60-70 MWh og fartøjet oplades i havn.

Stena Line undersøger mulighederne for at kombinere batteridriften med alternative fossilefrie brændstoffer såsom brændselsceller, brint og biometanol for at færgerne kan sejle længere afstande.

”Elektrificering af skibsfarten er kun lige begyndt. Vi ser et stort potentiale for både batterihybrider og batteridrevne færger på flere af vores korte færgeruter. Men der skal mere end færger til. Vi er også nødt til at udvikle infrastrukturen og lademulighederne i havne og terminaler i samme tempo. Det er en af grundene til, at samarbejdsprojekter som Tranzero Initiative er så vigtige,” siger Niclas Mårtensson fra Stena Line.

Batterihybrid i drift siden 2018
Stena Line har haft batterihybridfærgen Stena Jutlandica i drift på Frederikshavn-Gøteborg siden 2018. Færgen bruger batterikraft til manøvrering og styring af bovpropellerne, når færgen er i havn. Batterierne oplades med grøn landstrøm i Gøteborg Havn såvel som under drift. I alt sænkes CO2-udledningen med 1.500 ton om året, svarende til udledningen fra 600 biler årligt, oplyser Stena Line.

Stena Line er ifølge egne oplysninger verdens største privatejede færgerederi og råder over 37 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa.

I Danmark sejler Stena Line udover Frederikshavn-Gøteborg også på ruten Grenaa-Halmstad. I marts sidste år lukkede Stena Line efter 40 år på strækningen sin rute mellem Frederikshavn og Oslo.

Stena Line er en del af Stena AB, der har omkring 16.000 medarbejdere og en årlig omsætning på 37 milliarder svenske kroner.

Relaterede artikler:

DFDS vil udvikle brintfærge til København-Olso

”Genstartsplanen skal være klar til genåbningerne”

Færgerute lukker permanent mellem Danmark og Oslo