- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Stigende trafik mellem Danmark og Sverige

ForSea Ferries, der under hele coronakrisen har opretholdt rederiets 24-timers rute mellem Helsingør og Helsingborg, melder om stigende trafiktal, både for lastbiler og passagerer.

Rederiets rute sikrer transport af varer, pendlere og nu for eksempel også danskere med ødegård i Sverige. Der er endnu et stykke vej til normalt niveau, før coronakrisen, men det er glædeligt, at der sker en stigning af rejsende, skriver ForSesa Ferries i en pressemeddelelse.

Rederiet noterer, at fragtsiden har vist gode tegn på øget trafik og at marts blev en god måned målt i antal lastbiler. Knap 41.400 lastbiler passerede sidste måned Øresund med ForSea.

”Et tal vi ikke har set siden tilbage i maj 2018. Stigningen viser vigtigheden af en velfungerende overfart og ikke mindst at virksomheder i vores samfund kører på højtryk, pandemien til trods,” siger Kristian Durhuus, administrerende direktør hos ForSea.

Siden 31. marts har det været tilladt for ”torparna,” danskere med sommerhus i Sverige, at besøge deres feriebolig i nabolandet. Mange greb muligheden i påsken. Noget, der ikke har været muligt siden jul. Antallet af torpare i påsken var lidt over 3.000, dobbelt så mange sammenlignet med samme periode sidste år. Og dette til trods for krav om selvisolation i op til to uger ved hjemkomst til Danmark, noterer ForSea.

Stadig flere sejler med frem og tilbage
I sin pressemeddelelse skriver rederiet også, at mange savner at rejse og søger alternativer til at bryde hverdagens trummerum og finde aktiviteter og udflugter, som kan udføres i overensstemmelse med de restriktioner og anbefalinger, alle lever med.

”ForSea kunne sidste måned notere en stigning på 45 procent i ture-segmentet (passagerer der køber en enkeltbillet og sejler frem og tilbage, uden at stige af i nabolandet, men i stedet hygger ombord med shopping, spisning og så videre, red.) sammenlignet med samme tid sidste år,” siger Kristian Durhuus og tilføjer:

”Vi er overbevist om, at stigningen sandsynligvis beror på, at folk generelt er begyndt at finde en måde at forholde sig til pandemien på, men også at passagerne føler sig trygge ved ”at ture” med os. Ellers havde vi ikke kunne byde dem velkomne tilbage eller set den stigning, vi faktisk gør.”

Mistede halvdelen af passagererne
ForSea sejler Helsingør-Helsingborg med fem færger. I 2019 transporterede ForSea syv millioner passagerer, 1,3 millioner personbiler, 440.000 lastbiler og 16.000 busser. Det svarer til 20 procent af de køretøjer, der passerede Øresund i 2019 – udover Helsingør-Helsingborg også Øresundsbron.

”Coronakrisen har fjernet halvdelen af passagererne. Med normalt syv millioner passagerer om året, driver vi den suverænt største færgerute i Danmark,” sagde Kristian Durhuus i januar til STANDBY.DK – han blev sidste sommer administrerende direktør for det danske-svenske rederi. Fra 2011 var han driftsdirektør i Københavns Lufthavn. Under normale omstændigheder har ForSea 100 daglige afgange på Helsingør-Helsingborg.

ForSea ejes af kapitalfonden First Sentier Investors, der blandt andet også ejer 51 procent af rederiet Scandlines, der sejler mellem Danmark og Tyskland.

Relaterede artikler:

Norwegian-formand i spidsen for Molslinjen

Rederi fik sit nye flagskib til Danmark

Krisen koster færgerederi millioner af passagerer