- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Stort dansk rejsebureau skifter chef

TURISME: ”Der skal mere tryk på”, siger ny chef for et af Danmarks store high end rejsebureauer, der for nylig blev solgt til amerikansk investeringsfond. Bureauets chef for markering og produkter er stoppet.

Arkivfoto af Steen Ravnborg.

TURISME: ”Der skal mere tryk på”, siger ny chef for et af Danmarks store high end rejsebureauer, der for nylig blev solgt til amerikansk investeringsfond. Bureauets chef for markering og produkter er stoppet.

Steen Ravnborg blev for nylig salgschef for rejsebureauet Marco Polo. Han har været i rejsebranchen i mange år, bl.a. hos Albatros Travel, det tidligere Valluga Travel samt været nordisk direktør for incoming delen af Kuoni.

Marco Polo er søsterselskab til et andet dansk rejsebureau, MyPlanet, som Jakob Djernes er chef for i Danmark.

Begge danske rejsebureauer var blandt de 52 rejsebureauet, samlet i Travelopia, som den tyske gigant TUI tidligere i år solgte til den amerikanske investeringsfond KKR for ca. 2,5 milliarder kr.

Det er den nye ejers ønske, at der skal mere turbo på salget i selskaberne.

”Der kommer til at ske meget hos os. Foreløbig har vi fordoblet antal sælgere. Marco Polo skal boostes, derfor er vi ved at mande op. Vi skal markedsføre os meget mere, vi er ikke synlige nok,” siger Steen Ravnborg til standby.dk og tilføjer, at han formentlig fik sit nye job, fordi hans profil passer til Marco Polos nye profil. Han er nu ansvarlig for Marco Polo-varemærket i Danmark.

”Marco Polo skal være mere synlig på bl.a. de mobile og sociale platforme. Marco Polo skal stadig være et high end rejsebureau – og vi kan sammen med de andre rejsebureauer, der nu hører under KKR, købe stort ind til nogle helt andre priser end hvis vi købte ind alene,” siger Steen Ravnborg og tilføjer, at Marco Polo stadig vil have fokus på f.eks. skræddersyede rejser.

MarcoPolo er navnlig store på USA og Asien, men har de seneste år set vækst på Syd- og Mellemamerika samt Sydafrika.

Farvel til kendt ansigt

Som led i ændringerne hos Marco Polo og MyPlanet i Danmark har rejsebureauerne sagt farvel til deres brand director (markering og produkter) Dorte Kuula.

Standby.dk skrev tidligere i år, at MyPlanet og MarcoPolo omsætter i Danmark og Sverige for 280 mio. kr. om året og har 60 ansatte.

MyPlanet er størst af de to bureauer med fokus, som det har haft alle årene, på Australien, Canada, New Zealand og USA – og senest også Sydafrika.

I runde tal er 45 pct. af de to bureauers passagerer hos MyPlanet i Danmark, 35 pct. i bureauets svenske filial, mens de sidste 20 pct. er Marco Polo gæster.