- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tåbelig statistik om verdens sikreste flyselskab

MANDAGSKLUMME: Et tysk analyseinstitut har igen vovet sig ud med en statistik over årets sikreste flyselskab. Den er lige så meningsløs, som tidligere år, men det værste er de mange, der finder den troværdig nok til offentliggørelse.

MANDAGSKLUMME: Et tysk analyseinstitut har igen vovet sig ud med en statistik over årets sikreste flyselskab. Den er lige så meningsløs, som tidligere år, men det værste er de mange, der finder den troværdig nok til offentliggørelse.

Af Ejvind Olesen

Hvert år udkommer et tysk analysebureau med det forpligtende navn Jet Airline Crash Data Evaluation Centre med en rapport om verdens mest sikreflyselskaber, baseret på 800 flyselskabers ulykkesstatistik gennem de seneste 30 år.

Det har fået JP Explorer til at fastslå, at Air New Zealand er verdens mest trygge selskab, mens SAS kun er nr. 50 på listen og ligger bagefter Aeroflot som nr. 37. I top 10 er Finnair, British Airways og TAP.

Hvis der er læsere, som tager sådan en statistik alvorligt (og det skal der såmænd nok være), er det dybt alvorligt for et selskab som SAS. Spørg lige, hvad et image om ulykker betyder for Malaysian Airways.

Hvordan kommer SAS overhovedet i det dårlige selskab med baggrund i 30 års trafik? Såmænd fordi et privatfly helt mod alle instrukser fra flyvelederne fløj lige ind SAS flyet under take off i Milano i 2007 og 110 passagerer og otte ansatte omkom. En ulykke, som det senere blev fastslået, at SAS piloterne ikke havde andel af skyld i. Gør det et selskab farligt at flyve med?

De dramatiske dage med Q400 i 2007 trækker også fra. To sikkerhedslandinger og en enkelt nødlanding ser ikke godt ud i statistikken, men som det måske huskes, tog Bombardier det fulde ansvar for de to. Og ingen omkom takket være dygtige piloter under den tredje og værste landing i Litauen.

Hvis man på det grundlag kan blive et usikkert flyselskab, er bedømmelsesgrundlaget flortyndt. Kom hellere med en statistik over de flyselskaber, som sløser med sikkerhedskrav, eller hvor personalet er skyld i ulykkerne.

Man kan altså ikke dømme en bilist, som følger færdselsloven, og bliver påkørt af andre. Derfor er statistikken om trafikken i luften bare tåbelig.