- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tiden og miljøet er løbet fra IC4

Hvis Ansaldo Breda ikke kan leve op til DSBs ultimatum og kontrakten ophæves, giver det DSB mulighed for at tænke mere miljørigtigt gennem forlængelse af elektrificeringen frem til Aalborg.

Det kan betyde farvel til dieseltogene til fordel for de mere miljørigtige el-drevne tog, lyder det bredt fra politikerne på Christiansborg, skriver business.dk.

”Hvis kontrakten ophæves, kan man benytte muligheden for at elektrificere strækningen fra Fredericia til Aalborg, så DSB kan købe eltog i stedet for dieseltog”, siger Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne.

Konservative Henriette Kjær siger, at eltog er en ønskedrøm, så hvis man kan finde penge til elektrificering, burde man gøre det.

Transportminister Carina Christensen er positiv og Banedanmark anslår, at elektrificering mellem Fredericia og Aalborg vil koste ca. 1,5 mia. kr. og vare fire år.

DSBs topchef Søren Eriksen peger på, at indkøbsmulighederne er bedre, hvis man kan bruge eltog.

I 1979 besluttede Folketinget at sætte strøm til jernbanen, men efter at have elektrificeret strækningen fra Helsingør, over Fredericia til Padborg, gik arbejdet i stå. Derfor er Danmark ligesom Storbritannien, Hviderusland og Irland afhængige af dieseldrevne tog.

 

Skrevet af web-redaktionen