- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Tidl. SAS-chef skal redde Mols-Linien

Med erfaring fra både i luften og på vandet er der grund til forventninger for et rederi i konstant søgang.

Det har varet længe efter et overraskende farvel fra DFDS, førhen SAS, inden direktør Søren Jespersen igen kommer i forreste linie i et selskab i dansk erhvervsliv. Mange havde ventet ham på andre krævende poster, men i går skete det. Han bliver ny adm. direktør for den kriseramte Mols-Linien efter et krav fra hovedaktionæren Clipper på en ekstraordinær generalforsamling.

 

Søren Jespersen var i en nøgleposition i SAS som chef for worldsale. Han havde ansvaret for salget over hele verden under Jørgen Lindegaard, men da denne splittede SAS op i nationale selskaber, forsvandt netop den stilling i den ny organisation. I den tidligere var han en af Vagn Sørensens betroede medarbejdere.

Søren Jespersen valgte i stedet at blive chef for hele DFDS passagerdivision, hvor han trivedes godt og måske også havde regnet med at blive koncernchef, da stillingen blev ledig. Han var også en af topkandidaterne, men den dominerende fragtdivision – og største indtægtskilde for rederiet – ville det anderledes.

Herefter valgte Søren Jespersen at søge nye udfordringer bl. a. bestyrelsesposter. Et af dem var i Mols Linien, hvor han sikkert har haft det svært med den stribe af fejldispositioner, der ser ud til at være foretaget.

Nu får han selv chancen for at lave om. Der er nok at tage fat på. Som det hedder i bestyrelseserklæringen: ”Tidspunktet er valgt, fordi nye opgaver skal implementeres nu.”

 

### 

 

Mols-Linien lukker Kalundborg-Aarhus

Der er ikke sat dato på, men Mols-Linien vil lukke kombifærgeruten. Meldingen kom på Mols-Liniens ekstraordinære generalforsamling i går, tirsdag.

 

Fremover vil Mols-Linien satse på hurtigfærger fra Sjællands Odde til hhv. Ebeltoft og Aarhus.

 

Kalundborg-Aarhus lukkes efter kraftigt fald i bl.a. lastbiler. I 2006 havde overfarten 360.000 lastbiler, både i 2009 og 2010 var tallet 250.000. Altså et fald på næsten en tredjedel i løbet af fem år.

 

Indtil videre fortsætter Mols-Linien med at sejle på ruten, ” resultatet for ruten balancerer p.t. før afskrivninger og belaster således ikke likviditeten,” oplyser bestyrelsen.

Skrevet af Ejvind Olesen