Fra Maersk Air-festen på Clarion Hotel Copenhagen Airport. Forrest i midten MA-X foreningens formand, Lis Nielsen, flankeret af to særlige gæster, Pernille Dyreborg, til venstre, og Alice Hansen – henholdsvis datter og enke efter Bjarne Hansen, indbegrebet af Maersk Air. Bag trioen står de øvrige medlemmer af bestyrelsen for MA-X. Foto: Henrik Baumgarten.

Tidligere kolleger festede for Maersk Air

Over 130 forhenværende kolleger i det danske flyselskab holdt fredag Reunion-fest – blandt andet i anledning af, at det i år er 50-året for oprettelsen af Maersk Air, der lukkede i 2005.

Det var måske sidste gang, foreningen for tidligere ansatte i Maersk Air, MA-X, samlede sine medlemmer til fest for at tale om de gode gamle lyseblå (Maersk Airs farve) dage og hvad de hver især laver i dag.

Klik for stort format. Deltagerne ved MA-X festen i fredags. Foto: MA-X.

Selve foreningen MA-X vil bestå, den har over 60 medlemmer, men flere fra MA-X’ bestyrelse sagde til STANDBY.dk, at det gennem årene er blevet stadig sværere at samle de tidligere kolleger til fest.

Men i fredags var medlemmerne af MA-X – og mere end dobbelt så mange ikke-medlemmer, men tidligere ansatte i Maersk Air og flyselskabets datterselskaber – samlet til en flot Reunion-fest på Clarion Hotel Copenhagen Airport, det tidligere Hilton, ved Københavns Lufthavn.

Selve MA-X foreningen – der har sin egen hjemmeside: MA-X.dk – blev stiftet samme år som A.P. Møller-Mærsk i 2005 mere eller mindre klogt valgte at lukke Maersk Air og overdrage flyselskabet til det dengang islandskejede tidligere danske flyselskab Sterling. Selve Sterling krakkede i 2008.

Lyseblå velkomstdrinks
”Til den først MA-X fest var vi over 500 deltagere – men vi har været nede på blot 60-70 deltagere til en senere fest. Så bestyrelsen er glade for, at vi i aften er over 130,” sagde et af bestyrelsesmedlemmerne i MA-X, Pernille Thorsen, der i dag er lægesekretær på privathospitalet Aleris-Hamlet.

Festdeltagerne mødtes på lufthavnshotellet klokken 18.30 og havde her en time til mingling med blandt andet lyseblå velkomstdrinks, inden man gik til bords i det flot pyntede ballroom. Her var der blandt andet de lyseblå Maersk-flag med den berømte syvtakkede stjerne.

Med under timen inden middagen begyndte var i øvrigt Alice Hansen, enke efter Bjarne Hansen, Maersk Airs grundlægger, administrerende direktør og senere bestyrelsesformand, samt parrets ældste datter, Pernille Dyreborg. De kunne tale med de mange tidligere Maersk Air-medarbejdere om minder fra de gode lyseblå år.

Alle tidligere medarbejdere i Maersk Air kan være medlem af MA-X, hvad enten man fløj i kabinen, var pilot eller arbejdede på jorden. 

Det gjorde blandt andet formanden for MA-X, Lis Nielsen, det gennem årene har været meget ihærdig for at holde sammen på foreningen. I sine år i Maersk Air var Lis Nielsen i teknisk afdeling, regnskab, rutesalg og kabineservice. Hun sagde for nylig til STANDBY.dk:

”De tidligere MA-X fester, vi har holdt, har alle været succeser, og vi glæder os til igen at være sammen med tidligere kolleger, og fejre vort gamle firma.”

MA-X festen blev en langvarig affære – omkring midnat kunne deltagerne tanke depoterne op ved en pølsevogn, sponseret af A.P. Møller-Mærsk.

Lang historie med de lyseblå fly
A.P. Møller-Mærsk begyndte allerede i 1967 at øge interessen for luftfart med køb af et Hawker Siddeley HS-125 forretningsfly jetfly, der blev døbt Jette Mærsk.

Legendariske Bjarne Hansen, der på det tidspunkt var direktionssekretær for koncernchef Mærsk McKinney-Møller, havde blandt andet ansvaret for booking, vedligeholdelse, betaling af start- og overflyvningsafgifter og pilotlønninger i forbindelse med ”Jette Mærsk.”

Det fik Bjarne Hansen til at udvikle idéen om, at rederiet skulle gå ind i luftfart. I sommeren 1969 kunne projektet lette fra skrivebordsskuffen med 29-årige Bjarne Hansen som salgschef, skrev Check-in.dk blandt andet i sin nekrolog om Bjarne Hansen, der døde i 2013.

I begyndelsen af 1990’erne indledte Maersk Air en satsning på udenrigsruterne fra Jylland, da EU’s Anden Luftfartspakke havde åbnet for den tiltrængte liberalisering af luftfarten. Da Maersk Air kunne fejre 25 års jubilæum i 1995 var det en solid og veldrevet virksomhed, Bjarne Hansen stod i spidsen for.

Maersk Air kom siden i økonomisk uføre på grund af ændrede markedsbetingelser og en uklar strategi. Den 30. juni 2005 meddelte Sterling Airlines, at man ville overtage samtlige aktiviteter i Maersk Air.

Relaterede artikler:

Danske Maersk Air ville i år være fyldt 50

Ny topchef hos Danmarks største rejseindkøber

Lufthavnshotel renoveret for 80 millioner kroner