- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Tillykke med de 100 år

TURISME: I dag hyldes Den lille Havfrue over hele verden. Hvorfor betyder hun så meget for dansk turisme, og hvorfor er hun så kendt i udlandet som nationalt symbol? Hun nævnes den dag i dag i flæng med Victor Borge, Laudrup og Schmeichel..

TURISME: I dag hyldes Den lille Havfrue over hele verden. Hvorfor betyder hun så meget for dansk turisme, og hvorfor er hun så kendt i udlandet som nationalt symbol? Hun nævnes den dag i dag i flæng med Victor Borge, Laudrup og Schmeichel..

Af Ejvind Olesen      

Ganske vist er hun nu blevet 100 år. Den lille Havfrue, skabt af Edvard Eriksen og ikke nær så stor, som vi gerne ville have haft hende i dag med tanke på Frihedsgudinden. Tænkt hvis hun var næsten lige så stor og markerede indsejlingen til Københavns Havn.

Det skal hun nu ikke være ked af. Hun er båret frem af visionære folk i dansk turisme fra 50’erne og de følgende år. Hun er blevet symbol på H.C. Andersen og eventyrlandet.

Skabt via dygtige turistchefer, det måtte de gerne hedde dengang. Som Axel Dessau i New York, da filmen med Danny Kay blev til. Og i Mogens Lichtenbergs tid som dansk turistdirektør. Dengang den danske ambassadør i USA, Henrik Kaufmann, sammen med Sam Goldwyn og skuespilleren Jean Hersholt, som havde oversat alle H. C. Andersens eventyr til de amerikanske bøger, fødte ideen om filmen.

Det endte som en middelmådig film, men melodien kendes over hele verden ”Wonderful, Wonderful Copenhagen”. Og det samme gør Den lille Havfrue. Jeg ville gerne en gang hjem til en japansk familie og se deres foto album. Jeg er sikker på, at havfruen ville nikke til mig fra mange sider.

Jeg har rejst i hele verden i mere end 40 år. Jeg har sejlet med op mod et halvt hundrede krydstogtskibe og mødt stribevis af udenlandske turister, som altid starter med Wonderful Copenhagen og The Little Mermaid, når de hører, at jeg kommer fra Danmark.

”Det er mit helt store ønske engang at se hende,” sagde en amerikaner om bord på et krydstogt i Caribien. ”Ja, men hun er meget lille,” var mit svar. ”Det betyder intet. Jeg vil tage min familie med til det land, der har hende og de eventyr, som børnene har læst igen og igen. Og jeg vil gerne se Victor Borges Danmark, som han altid fortalte om i sine shows rundt om i USA.”

På linje med Den lille Havfrue dukker navne som Schmeichel og Laudrup op, hvis jeg spørger om, hvad de ved om Danmark. Jeg spurgte engang en dreng på 12-13 år i Japan, hvad han vidste om Danmark.

Svaret kom i den rækkefølge: The Little Mermaid, Tivoli, Schmeichel og Laudrup og Kirkegaard.

Det er måske slet ikke så svært at promote turisme i Danmark, når man har de rigtige ideer og formår at realisere dem. Alle moderne markedsføringsmidler ufortalt.

Til lykke lille Havfrue. Godt vi har dig. Uanset om vi bor i København eller Herning.