- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Togrejser serveret på et sølvfad

Den tidligere British Airways-chef Peter Rasmussen er sprunget ud som iværksætter med Silver Tray, der er en bookingplatform til togbaserede pakkerejser til fast dagspris.

Da Peter Rasmussen ved udgangen af januar 2017 forlod British Airways efter næsten 25 års ansættelse, vidste han ikke selv, hvad fremtiden ville bringe.

”Det skal være noget med multibranding, multinational selling og at arbejde med folk fra forskellige lande og kulturer. Jeg kan lide at rejse, både professionelt og privat,” sagde han dengang til CHECK-IN.dk.

Efter at have medvirket i flere iværksætterprojekter har Peter Rasmussen sammen med Jesper Rovsing Olsen, der er uddannet journalist og tidligere redaktionschef på Børsen Magasiner, valgt at etablere virksomheden Grail ApS, der står bag Silver-tray.com.

Silver Tray tilbyder færdigpakkede togrejser i Europa serveret på et sølvfad for forbrugere og agenter, og det er i første omgang det amerikanske marked, der skal satses på. I USA er der nemlig ligesom i andre oversøiske markeder som Canada, Australien og Sydafrika en god togkultur.

”For mange amerikanere – og får så vidt også europæere – er det en udfordring at lave en togbooking i Europa. Vi har lavet en platform, hvor man hurtigt kan skræddersy en togrejse i Europa ved hjælp at få klik. Udover togbookingen er der også transfer, hotel og udflugter inkluderet i pakkerne,” forklarer Peter Rasmussen.

I dag bliver der solgt 5,5 millioner togbilletter til amerikanske rejsende via Rail Europe, hvor det er muligt at booke individuelle togbilletter i hele Europa, men ønskes der transfer, udflugter og hotel, skal dette bookes hos andre udbydere.

”Nogle kunder vil lægge vægt på convenience, mens andre vil synes godt om vores koncept med en fast dagspris. Endelig er der også nogle, der vil synes, at kuratering er det mest spændende ved Silver Tray.”

Stort potentiale i USA
Potentialet er stort, mener de to iværksættere. Der kommer årligt 12,5 millioner amerikanske turister til Europa, og omkring halvdelen af dem benytter tog eller bus til at komme rundt.

Som det er tilfældet med mange andre gode idéer og koncepter, er distribution af produkterne afgørende for, at bookingerne begynder at strømme ind på hjemmesiden. Derfor har Peter Rasmussen netop været på New York Times Travel Show for at forsøge at udvide agentnettet.

”Vi har allerede et lille antal amerikanske rejsebureauer, der vil hjælpe med at sælge det for os, og de har planlagt forskellige markedsføringskampagner. Det er faktisk rimeligt unikt at kunne overbevise amerikanske rejsebureauer om at sælge dette, før vi havde et færdigt produkt på gaden,” understreger den nye virksomhedsejer.

Det er i første omgang fysiske rejsebureauer, der skal stå for distributionen, da det amerikanske rejsebureaumarked er en smule gammeldags i forhold til Europa. Men på sigt vil Silver Tray tilbyde en white label-løsning, således at den digital bookingmotor kan implementeres på rejsebureauernes egne websites.

Udfordret iværksætter
Da Peter Rasmussen i begyndelsen af 2017 forlod British Airways, stod der Regional Commercial Manager, Northern Europe på visitkortet, hvilket indebar et ansvar for markederne i Norden, Baltikum, Ukraine og Rusland.

I dag er USA hovedmarkedet, og titlen er partner og co-founder, hvilket i den grad signalerer iværksætteri. Det er da også en ny rolle for den 53-årige Peter Rasmussen.

”Dette projekt har taget det meste af 2018. Før var jeg involveret i projekter med varierende grad af succes. Nogle lever endnu, mens andre ikke blev til noget. Det har været utroligt lærerigt at være involveret i andre startups, og det har bestemt været gode lærepenge.”

Arbejdsfordelingen mellem de to iværksættere er meget veldefineret. Togeksperten Jesper har udviklet ideen, markedsføringsmateriale og udtrykket på hjemmesiden, mens Peter står for salg, samarbejdsaftaler og leverandører.

Alligevel er det en stor udfordring at være sprunget ud som iværksætter i en moden alder.

”Det er noget, at man skal vænne sig til, at der ikke automatisk kommer penge ind på kontoen hver måned,” lyder det fra den tidligere British Airways-chef.