- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Topchef skifter fra flyselskab til DSB

PEOPLE: SAS’ tidligere ’punktlighedsgeneral’, der i dag er flyvechef i Thomas Cook Airlines, forlader luftfarten for at blive driftsdirektør i DSB.

Per Schrøder.

PEOPLE: SAS’ tidligere ’punktlighedsgeneral’, der i dag er flyvechef i Thomas Cook Airlines, forlader luftfarten for at blive driftsdirektør i DSB.

”Jeg er vild med punktlighed, det bliver fantastisk at skabe team hos DSB, der virkelig får tog til tiden. Det bliver en enorm spændende opgave med fokus på præcision. Jeg tror, jeg kan gøre en forskel,” siger Per Schrøder til standby.dk efter han fredag blev udnævnt som ny driftsdirektør i DSB. Takeoff.dk var fredag først med nyheden.

Om hvordan han fik jobbet sagde Per Schrøder i går til standby.dk: ”Man bliver ringet op og spurgt, om det har interesse. Jeg har seks måneders opsigelse i Thomas Cook Airlines og vil indtil da naturligvis fortsat arbejde loyalt for selskabet.”

Per Schrøder fortsatte: ”Præcision er om ’mind set’, alle siloer skal nedbrydes så der arbejdes på tværs af alle faggrupper, så alle har samme mål. Teknologi er ikke løsningen, det er mennesker.”

60-årige Per Schrøder stopper senest 28. februar i Thomas Cook Airlines, men muligvis før, hvis selskabet lander ny flyvechef – arbejdet med at finde den nye flyvechef er i gang.

Per Schrøder afløser som DSB’s driftsdirektør Anders Egehus.

Per Schrøder kom i 2015 til Thomas Cook Airlines fra SAS, hvor han havde tilsvarende stilling som flyvechef og i mange var år SAS’ ’punktlighedsgeneral’.

I SAS var Per Schrøder højre hånd for SAS’ daværende koncerndirektør for drift, Flemming Jensen, der i maj 2015 blev ny adm. direktør for DSB.

Per Schrøder var fra 1975 til 1987 jagerpilot med F16 i det danske flyvevåben. I 1987 blev han pilot hos daværende Maersk Air – et job, som året efter blev udskiftet med et tilsvarende i SAS.

Fra 2000 og frem til 2012 havde Per Schrøder titel af Vice President i SAS med arbejdsområder som Operations Copenhagen, Head of Network Traffic Control og Head of Lean Execution.

I en tre-årig periode fra 2008 stod der nærmest også ’Punktlighedsgeneral’ på A320-kaptajnens visitkort – et job, hvor han i 2009, 2010 og 2011 fik placeret SAS som Europas mest præcise ruteflyselskab.