- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Trefaset strategi frem mod “Ny Normal”​

AKTUEL KOMMENTAR: Christina Torp, der er tidligere hotelchef på Ruths Hotel i Skagen, rejser en række spørgsmål, der er vigtige for hotel- og restaurationsbranchen post-corona.

Af Christina Torp, freelance konsulent for hotelbranchen

Virksomhedsejere og ledere rundt omkring har haft virkelig travlt med en strategi for at komme gennem nedlukningen, så deres virksomheder stadig står, og står stærkest muligt, efter nedlukningen. Der asfalteres mens vi kører, og hver dag dukker nye problemstillinger op.

Midt i alt dette, så skal der også tænkes ”på den anden side”. I min branche, hotel- og restaurationsbranchen, er nedlukningen meget omfattende og fylder alt. Men det er nødvendigt at tænke længere frem og have strategien klar. For mange vil det give mening ikke blot at tænke forskellige scenarier igennem, for hvad der kunne komme til at ske, men decideret af have en strategi som løber gennem 3 faser.

Overlevelse: Første fase af strategien er det vi står midt i. Hvad gør vi mens vi er tvunget i knæ af nedlukningen?

Overgangen: Næste skridt er en strategi for den overgangsperiode der helt sikkert kommer, dels mens vi genåbner, men også i en ikke defineret længere periode bagefter.

Ny Normal: Tredje skridt er det aller sværeste, for den hedder ikke bare tilbage til normal. Jeg vil påstå at vi alle kommer til at sætte vores forestillingsevne på prøve, og forsøge at forestille os, hvordan verden ser ud på den anden side. Det jeg vil kalde ”ny normal”. Mange ting vil være ændret for altid, og noget være ændret for en lang periode.

Der er flere ting i strategiarbejdet end jeg kan nævne her, men nogen er store ting er for eksempel hvordan og hvornår man genåbner, ny målgruppe analyse, segmentering, ændret produktmix, pris-strategi, ændret markedsføring og ikke mindst genopbygningen af en tilpasset organisation.

Nogen få udvalgte ting der bliver interessant at følge, og hvor jeg tror vi kommer til at se en stor forskel på resultaterne, alt efter hvad man tror på, og dermed hvilken strategi man vælger, kunne være:

Jeg har ikke alle svarene, men jeg arbejder allerede på mit eget bud på ”Ny normal” for hotelbranchen.