- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Trump møder amerikanske flydirektører

LUFTFART: Præsident Trump mødes i dag med koncerncheferne for USAs største flyselskaber. På dagsordenen er Norwegians langruter samt ekspansionen fra de tre store flyselskaber fra Mellemøsten.

Donald Trump.

LUFTFART: Præsident Trump mødes i dag med koncerncheferne for USAs største flyselskaber. På dagsordenen er Norwegians langruter samt ekspansionen fra de tre store flyselskaber fra Mellemøsten.

I dag mødes præsident Donald Trump med koncerncheferne for Delta Air Lines og United Airlines – også topchefen for det tredje af USAs største flyselskaber, American, skulle have deltaget, men måtte melde forfald.

De tre største USA-flyselskaber beder Trump blokere for flere flyvninger til amerikanske lufthavne fra Emirates, Etihad og Qatar Airlines. Begrundelsen er bl.a. at trioen – også kaldet MEB3 – ifølge de tre store amerikanske flyselskaber får milliarder af dollars i statsstøtte. Det afviser MEB3-selskaberne, skriver avisen USA Today.

På dagsordenen i dag er også Norwegian Air International, NAI, Norwegians irske datterselskab, der bl.a. står for selskabets flyvninger fra Europa til USA. NAI fik i december sidste år tilladelse fra USAs transportministerium, DOT, til sine ruter fra Europa til USA. Alene fra Danmark har Norwegian otte ruter til USA.

De tre store amerikanske flyselskaber mener NAI bedriver i social dumping og regelshopping ved at have NAI registreret i Irland. Det afviser NAI.

Sean Spicer, Det Hvide Hus’ talsmand, sagde i pressebriefing forleden, at NAI har ansat mange amerikanske besætningsmedlemmer og flyver med amerikanske Boeing-fly.

Anders Lindstrom, talsmand for Norwegian i USA, siger, at Norwegian kun flyver med Boeing-fly, foreløbig 120 og har bestillinger på 120 andre. I år modtager Norwegian ni B787 Dreamliners og 23 nye Boeing 737.

”Intet andet udenlandsk flyselskab skaber så mange arbejdspladser i USA. Vi har foreløbig 500 besætningsmedlemmer i USA – og intet andet udenlandsk flyselskab ansætter USA-piloter, ansat under amerikanske regler,” siger svenske Anders Lindstrom, der før var hos SAS.

Mange fagforeninger i amerikansk luftfart har protesteret mod NAIs tilladelse til flyvninger fra Europa til USA.