Danmark kan miste op mod 6.000 arbejdspladser i udkantområderne, hvis den tyske momsnedsættelse på overnatning får fuld virkning.
Det viser ny undersøgelse blandt tyske og danske campinggæster, ifølge Campingrådet. Baggrunden er, at Tyskland fra årsskiftet nedsatte den tyske moms på overnatning fra 19 % til 7 %. Det gælder også hoteller i Tyskland.
Undersøgelsen fra Campingrådet viser, at hhv. 17 % tyske og 13 % danske campinggæster vil gøre brug af den lavere pris på overnatning på tyske campingpladser. Samlet vil det medføre en nedgang i antallet af overnatninger i Danmark på 1,5 mio., en tabt omsætning på 600 mio. kr. og op mod 1.000 færre arbejdspladser.
Direktør i Campingrådet, Poul Fejer Christiansen: ”Hvis det går så galt som undersøgelsen viser, vil det virkelig gøre ondt i udkantområderne af Danmark som Hirtshals, Blåvand og Nexø. Der mistes 1.000 arbejdspladser direkte fra camping-området, men hvis det slår fuldt igennem i den samlede danske turisme, vil vi måske miste 4.000 – 6.000 arbejdspladser.”
”Campingrådet og resten af det danske turisterhverv appellerer til, at regeringen nu ser alvoren og giver os ordentlige økonomiske konkurrencevilkår, så vi kan konkurrere med vores nabolande. Vores nye undersøgelse viser, at et stort antal gæster er villige til at flytte deres ferie, hvis prisen er lavere,” siger Poul Fejer Christiansen og tilføjer:
”Hvis regeringen og et flertal i Folketinget ikke ønsker at indføre differentieret moms, som i alle vores nabolande, kunne fuldt fradrag for alle energiafgifter være en god næstbedste løsning. Når vi sælger strøm til vores campinggæster er prisen i runde tal 50 % højere end i vores nabolande.”