- STANDBY.DK - https://standby.dk -

USA jagter igen Norwegian

LUFTFART: Kongressen klar med udspil, så landets transportminister kan forbyde udenlandske flyselskaber landingstilladelse - hvis det etablerer sig i andre lande for at undgå hjemlandets beskyttelse af ansatte.

LUFTFART: Kongressen klar med udspil, så landets transportminister kan forbyde udenlandske flyselskaber landingstilladelse – hvis det etablerer sig i andre lande for at undgå hjemlandets beskyttelse af ansatte.

Lovgiverne i Washington D.C. er atter ude efter Norwegians ruter til USA fra primært Europa.

Kongressen i USA’s hovedstad, Washington D.C., behandlede i går et forslag i ’Transportation and Infrastructure Committee’ om et nyt mandat til Federal Aviation Administration.

Tillægget vil give USA’s transportminister mulighed for at nægte udenlandske flyselskaber tilladelse til at lande i USA, hvis det kan bevises, at disse flyselskaber (læs: Norwegian Air International med base i Irland) har oprettet et datterselskab i et andet land for at undgå at opfylde sit hjemlands (Norges) beskyttelse af arbejdstagere.

Lovforslaget blev fremsat af den republikanske kongresmand fra New Jersey, Frank LoBiondo, og demokraten Peter DeFazio fra Oregon. LoBiondo sagde, at tillægget vil ’fikse en forfærdelig beslutning fra Obama-regeringen’, der i december sidste år gav permanent tilladelse til, at Norwegian kunne flyve til USA – efter at have udskudt beslutningen i tre år pga. pression fra USA-fagforeninger i luftfarten.

USA’s transportministerium sagde ved sin godkendelse sidste år, at der intet lovmæssigt var i vejen for at give Norwegian den permanente tilladelse pga. Open Skies-aftalen mellem USA og EU.

Men amerikanske fagforeninger for kabineansatte og piloter, ikke mindst ALPA.org (Air Line Pilots Association) med over 57.000 piloter i 33 amerikanske og canadiske flyselskaber gik sammen med lovgiverne i begge partier i Washington D.C. om klage over, at tilladelsen til Norwegian udløste et race mod bunden ved at acceptere, at Norwegian kunne oprette sit NAI-selskab i Irland med f.eks. ansatte på billigere Singapore-kontrakter.

”Accepterer vi Norwegians NAI-selskab i Irland, åbner vi for firmaer med bekvemmelighedsflag, der vil udnytte svagere arbejderbeskyttelse for at spare og undergrave konkurrence,” sagde kongresmand Frank LoBiondo i går.

Flykaptajn Tim Canoll, formand for ALPA, sagde i går, at det nye tillæg ville beskytte amerikanske ansatte i luftfarten mod at blive udkonkurreret af billig arbejdskraft.

Norwegian afviser anklager

Norwegian afviser de amerikanske påstande og siger, at NAI-selskabet ikke skærer hjørner af beskyttelse af ansatte, men følger gældende regler, og at det har ansat hundredvis af medarbejdere i USA.

Ifølge Norwegian er selskabet det største europæiske flyselskab fra Europa til USA i ruter. Hovedparten af ruterne flyves med Boeing B787 Dreamliners.

Samlet har Norwegian i øjeblikket 55 ruter til USA, hvoraf de 48 ankommer fra Europa (ud over Skandinavien bl.a. også fra Barcelona og London Gatwick) – resten er fra de franske besiddelser i Caribien, Guadeloupe og Martinique.