Mens USA ikke tidligere har haft statslige midler til at markedsføre sig som turistdestination er situationen nu den modsatte – men det er skandinavernes egne penge, USA vil bruge på at vise flaget.
“Når jeg f.eks. er i London, kan jeg nærmest ikke tænde for TV’et, se en offentlig bus osv. uden at se reklamer for at rejse til bl.a. Australien, Thailand og Tyrkiet. Derfor skal USA også blive synlig som rejsemål.”
Det sagde den adm. direktør for USA’s turistmyndigheder, Roger Dow, under pressemøde tirsdag på fagmessen Pow Wow, USA’s største fagmesse for rejsebranchen afvikles i år i San Francisco.
USA begynder allerede fra efteråret at markedsføre sig som rejsemål på udvalgte markeder, herunder Danmark og resten af Norden. Det oplyste USA’s turistmyndigheder tirsdag til takeoff.dk
Pengene, som USA gennem nyetablerede Corporation for Travel Promotion skal bruge på at markedsføre sig i udlandet, kommer fra de 14 dollars, besøgende til USA skal betale for en såkaldt “ESTA-godkendelse.” ESTA er en elektronisk forhåndsgodkendelse, udenlandske rejsende til USA skal have. En ESTA er kun gyldig i to år, herefter skal den fornyes – for nye 14 dollars!
10 af de 14 dollars skal ikke mindst bruges på at promovere USA som rejseland. Foreløbig er puljen mindst 200 mio. dollars – og den stiger time for time. Eftersom der sidste år var over en mio. rejsende fra de nordiske lande til USA – heraf over en kvart mio. alene fra Danmark – bidrog Norden i princippet med mindst fem mio. dollars til ESTA-puljen.
De amerikanske turistmyndigheder har under Pow Wow nærmest ikke kunne sige en sætning, uden at nævne, hvor meget de ønsker flere besøgende fra voksende markeder som Brasilien, Kina, Sydkorea osv. Det enorme fokus fik flere eupæiske Discover America-komiteer til at frygte, at amerikanere udelukkende ville hælde markedsføringskronerne i disse “emerging markets.”
Men det er ikke tilfældet, forsikrede topchefer fra de amerikanske turistmyndigheder under tirsdagens pressebriefinger.
“ESTA-pengene vil ikke mindst blive brugt på de markeder, de kommer fra,” lød buskabet.
Og til takeoff.dk sagde formanden for Corporation for Travel Promotion, Stephen J. Cloobeck:
“Vi skal ikke bruge væsentlige markedsføringspenge på lande, der ikke er med i ordningen med visa-fritagelse (det er bl.a. de nordiske lande, men ikke f.eks. Brasilien og Kina, red) – pengene skal bruges i de lande, hvor de er “høstet” og hvor vi derfor ved, at der er stor interesse for at rejse til USA.”
Stephen J. Cloobeck sagde til takeoff.dk, at han og CTP udmærket er klar over, at f.eks. de nordiske lande er fjerdestørste incomingregion fra Europa til USA.
Læs mere om Pow Wow-messen i juni-udgaven af Stand By.