- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Venedig i krig med krydstogtskibene

”Hvis det lykkes for en protestgruppe fra byen at få gennemført et forbud mod, at selv de mellemstore krydstogtskibe må gå ind i kanalerne, dropper vi anløb”, lyder det fra rederierne. Costa Concordias forlis bruges som skræmmeeksempel. Costa Concordias forlis var først og fremmest en italiensk fadæse fra kaptajnen, om end ansvaret endnu ikke er fuldgyldigt placeret. Det var også et italiensk skib fra et italiensk rederi. Og det skete i Italien. Det er måske baggrund for en voldsom lokal strid i Venedig om skibe på over 40.000 bruttotons – det er langt de fleste – skal have lov til at gå op i kanalerne og få den smukke oplevelse, eller de skal blive uden for byen og passagererne have 20-30 kilometers transport til Markuspladsen. ”Vi vil ikke være ofre for en ubegrundet frygt efter Costa Concordia, og jeg håber forretningslivet i Venedig vil bakke os op,” siger direktøren for Venedig Terminalen. Modsat sagde adm. direktør for Costa Cruise Line, Michael Thamm: ”Venedig mister os. Vi vælger andre anløbshavne, hvis vi får et forbud. Venedig er utroligt spændende, men det er der også i andre havnebyer i Italien, der er. Det unikke er blandt andet sejladsen op i kanalerne til den gamle bydel.” Bag protesterne er også et miljøproblem og frygten for forurening. Det kan imidlertid blive løst ved, at skibene forpligter til at bruge en særlig form for raffineret olie, hvis de vil anløbe Venedig - og det skal de være villige til.

”Hvis det lykkes for en protestgruppe fra byen at få gennemført et forbud mod, at selv de mellemstore krydstogtskibe må gå ind i kanalerne, dropper vi anløb”, lyder det fra rederierne. Costa Concordias forlis bruges som skræmmeeksempel.

Costa Concordias forlis var først og fremmest en italiensk fadæse fra kaptajnen, om end ansvaret endnu ikke er fuldgyldigt placeret. Det var også et italiensk skib fra et italiensk rederi. Og det skete i Italien.

Det er måske baggrund for en voldsom lokal strid i Venedig om skibe på over 40.000 bruttotons – det er langt de fleste – skal have lov til at gå op i kanalerne og få den smukke oplevelse, eller de skal blive uden for byen og passagererne have 20-30 kilometers transport til Markuspladsen.

”Vi vil ikke være ofre for en ubegrundet frygt efter Costa Concordia, og jeg håber forretningslivet i Venedig vil bakke os op,” siger direktøren for Venedig Terminalen. Modsat sagde adm. direktør for Costa Cruise Line, Michael Thamm:

”Venedig mister os. Vi vælger andre anløbshavne, hvis vi får et forbud. Venedig er utroligt spændende, men det er der også i andre havnebyer i Italien, der er. Det unikke er blandt andet sejladsen op i kanalerne til den gamle bydel.”

Bag protesterne er også et miljøproblem og frygten for forurening. Det kan imidlertid blive løst ved, at skibene forpligter til at bruge en særlig form for raffineret olie, hvis de vil anløbe Venedig – og det skal de være villige til.