- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Vi går i fare, hvor vi går

WEEKENDKLUMME: Nu er der også forslag om, at vi skal have sikkerhedscheck på togrejser i EU, men det er slet ikke den vej vi skal. Tværtimod skal vi have lempet reglerne i lufthavnene.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Nu er der også forslag om, at vi skal have sikkerhedscheck på togrejser i EU, men det er slet ikke den vej vi skal. Tværtimod skal vi have lempet reglerne i lufthavnene.

Af Ejvind Olesen    

Har man først indført et skrappere sikkerhedstjek i det offentlige rum, slipper man aldrig af med dem igen. Vi har prøvet i Danmark ved at fjerne reglerne for indenrigsfly i sin tid. Men det varede ikke længe, før nogle ansatte, politikere og læserbrevskribenter fik dem oprettet igen.

Senere kom EU ind i billedet, og så ville de være indført i alle tilfælde. Og hver gang, der et eller andet sted i verden sker terror i en lufthavn eller i et fly, eller blot afsløres planer om det, får sikkerhedstjekket lige en ekstra tand.

Derfor var det også forudsigeligt, at det i nogle europæiske lande nu overvejes, om der skal være sikkerhedstjek ved togrejser efter det, der kunne være endt som en ny katastrofe i et tog mellem Amsterdam og Paris, men blev stoppet ved snarrådighed indgreb fra amerikanske soldater i civil.

Manden stod på toget i Bruxelles med en stor taske, hvor han havde gemt sine våben, en Kalashnikov- automatriffel, en pistol og nogle knive. Selv sagde han i det første forhør, at han bare ville stjæle.

Med det udstyr var han aldrig sluppet igennem i en lufthavn. Heldigvis. Men selvfølgelig kan man ikke af den grund begynde at sende alle togpassagerer gennem sikkerhedskontrol. Eller i busser, eller hyrevogne – eller ombord på skibe. Og dog er der samme kontrol på krydstogtskibe som i lufthavne.

Vi må den anden vej. Nu er der kommet nye scannere i Københavns Lufthavn for at afhjælpe den manuelle søgning. Nu venter vi bare på det apparatur, der skal gøre det muligt at tage en flaske vand med i håndbagagen, og at forældre til spædbørn ikke skal være tvunget til selv at smage på den medbragte mælk for at sikre, den ikke kan bruges til at lave sprængstof af.

Man kan roligt give to nationer skylden eller æren for, at vi skal igennem dette, bare fordi vi skal flyve fra København til Stockholm. Nemlig Israel og USA. Den enkelte må selv afgøre om det skal være skyld eller ære.

Men Israel var truet efter dramatiske terrorhandlinger og var først i Københavns Lufthavn med et specielt gennemlysningsudstyr i en kælder, hvor man som passager blev sendt igennem på vej til El Al flyet.

Gennemlysningen af bagagen var så stærk, at det for eksempel ødelagde alle film. Hvilket fotografen og jeg oplevede, da vi skulle på reportagerejse til Israel i 1973, men heldigvis nåede vi at få hentet nye film.

Efter 11/9 dikterede USA, også i EU, hvilket sikkerhedsudstyr der skulle indføres, hvis et flyselskab ville gøre sig forhåbninger om at lande i USA.

Det samme gjaldt alverdens havne – derfor er et hegn sat op på Langelinje – i hvert fald når der kommer krydstogtskibe. Ellers må skibe med amerikanske passagerer ikke lægge til – og dem er der flest af. Men også provinsens havne har måttet opfylde en række amerikanske krav.

Hvis vi skal leve i en verden, hvor vi hele tiden er bange for at blive angrebet, hver gang vi sætter os på et fly, for slet ikke at tale om et tog, så har terroristerne vundet.

BT spurgte i går på nettet 2.791 læsere om vi også skal have sikkerhedskontrol på banegårde og i tog. Her var stillingen uafgjort 50 procent for og 50 procent imod.

Vi kunne jo også prøve at leve afslappet og opføre os helt naturligt og ikke udstråle frygt, og lade som om vi ikke ved, ”at man går i fare, hvor man går”.

God weekend