- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Vi har de flyruter, vi har fortjent

WEEKENDKLUMME: Tilbagegangen i dansk indenrigstrafik i luften er udelukkende et resultat af forsvarlig økonomisk styring fra flyselskaberne. Man kan ikke forlange, at nogen skal flyve med tab bare for at glæde lufthavne, som ikke kan klare sig.

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Tilbagegangen i dansk indenrigstrafik i luften er udelukkende et resultat af forsvarlig økonomisk styring fra flyselskaberne. Man kan ikke forlange, at nogen skal flyve med tab bare for at glæde lufthavne, som ikke kan klare sig.

Af Ejvind Olesen     

Skal vi le eller græde, når vi i går kunne læse, at man i Aarhus Lufthavn overvejer at begynde at dyrke korn på de alt for mange arealer, som ligger ubenyttet hen samtidig med, at trafikken er dalet med op mod 30 procent?

Eller skal vi have medlidenhed med Karup Lufthavn, som af uforståelige grunde slet ikke har fået den vækst og infrastruktur, som den nære beliggenhed med Herning kunne have begrundet? Industribyen, oplevelsesbyen Herning, hvor vejnet og broer snor sig omkring byen, så det ligner indkørslen til San Francisco. Eller skal vi måske tænke på vort højt skattede Sønderjylland, hvor lufthavnen lever på Danfoss nåde og barmhjertighed?

Jeg vil egentlig meget gerne have sympati for de tre lufthavne, om end der ikke nogen steder står skrevet, at jyderne kun skal have 50 km. til nærmeste lufthavn (tænk på da vi havde Esbjerg og Stauning i indenrigstrafikken). Send også en tanke til Nakskov og Nykøbing F., når indbyggerne skal til Københavns Lufthavn og med charter- eller lavprisfly på ferie. Fra 150 til 200 km.

Sagen er jo i al sin gribende enkelthed, at vi har de flyruter, vi fortjener. Sagt på en anden måde, de ruter hvor flyselskaberne kan få det til økonomisk at hænge sammen. De beder såmænd ikke om stort overskud, det kan man ikke få på så korte afstande, men de vil i det mindst have det til at hænge økonomisk sammen.

Tirstrup Lufthavn har fra starten været placeret forkert. Forkert i forhold til Danmarks næststørste by. Der er for langt og infrastrukturen med vejnettet frister ikke hverken by eller opland. Med mindre man altså skal på ferie – charter- eller rutefly. Det første direkte, det sidste via København og ud i verden. Businesstrafikken har Aarhus fortsat i nogen grad – på trods af Molslinjen – for hvor i alverden skal man gøre af bilen i København!?

Karup er et kapitel for sig. En ganske udmærket lufthavn i et miltært terræn. Et stort opland med byer som Herning, Skive og Viborg, men se om kommunerne har kunnet tage sig sammen til at skabe hurtige (og billige) forbindelser til og fra lufthavnen. De har heller ikke sat sig sammen og set, hvordan DAT og Bornholm har arbejdet sammen om Bornholmerflyet, hvor lokale turistforeninger og erhvervslivet er gået sammen med flyselskabet, hvilket igen har resulteret i langt flere og bedre forbindelser.

Nu lever Karup på Norwegians goodwill, som samtidig holder andre væk, men slet ikke giver den trafik, området berettiger til. Businessfolket kører med bilen til Billund, som ikke ligger langt væk og flyver derfra til København. SAS ville vistnok gerne sætte et ATR-fly ind med masser af daglige afgange, men først den dag, Norwegian ikke er der mere. Til glæde for erhvervslivet, men til sorg for turisttrafikken.

Måske byder fremtiden kun på to jyske lufthavne i indenrigstrafikken, nemlig Billund og Aalborg. På den anden side set giver jyske kræfter ikke bare op. Det ligger ikke til jyder. Derfor vil vi have både Sønderborg, Karup og Aarhus mange år endnu. Med eller uden korn.

God Weekend.