- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Vil reducere rejsetid mellem Madrid og Lissabon med syv timer

Når VM i fodbold løber af stablen i 2030 i Spanien og Portugal, skal det være noget nemmere at rejse mellem de to lande. Nye højhastighedstog vil skære rejsetiden markant ned.

En ny højhastighedstogforbindelse skal binde Madrid og Lissabon sammen i 2030, når Spanien og Portugal i fællesskab skal være værter for VM i fodbold.

Siden 2020 har der ellers ikke været en direkte togforbindelse mellem de to hovedstæder, da det spanske, statslige togselskab Renfe stoppede med at tilbyde nattog til Lissabon, skriver Euronews.

Højhastighedsforbindelsen er allerede blevet godkendt af EU-Kommissionen, og når den står klar, kommer den til at skære rejsetiden ned fra 10 timer til blot tre timer mellem de to iberiske hovedstæder.

”Vi arbejder på en plan, som skal styrke højhastighedsforbindelser mellem store, europæiske hovedstæder, og Madrid-Lissabon er en af vores topprioriteter,” fortæller EU’s transportkommissær Apostolos Tzitzikostas.

Skærer ned på fly og CO2-udledning
Portugals regering oplyser, at togforbindelser er et afgørende led i forhold til at skrue ned for udledningen af drivhusgasser, og at de kan være med til at sænke mængden af flyafgange mellem Lissabon og Madrid.

Man har dog samtidig også planer om at bygge en ny lufthavn, som skal betjene Lissabon og forbedre forbindelserne til Portugal.

Portugal er også ved at bygge en højhastighedsbane, og her skulle den første strækning være klar til brug i løbet af i år.

De 100 kilometer fra Elvas til Évora skærer rejsetiden mellem Lissabon i det vestlige Portugal og Badajoz i det vestlige Spanien ned fra 3,5 timer til mindre end to timer. Forbindelsen bliver en del af et iberisk højhastighedsnetværk, som kommer til at skære rejsetiden mellem Lissabon og Porto ned til en time og et kvarter – mindre end halvdelen af, hvad rejsen tager i dag.

Håbet er, at man allerede kan skære rejsetiden mellem Madrid og Lissabon via Badajoz ned til seks timer i 2027 og tre timer, når vi rammer 2030, og hele linjen kan tages i brug.

Euronews oplyser i øvrigt, at det kommer til at koste Renfe 15 millioner euro, godt og vel 112 millioner danske kroner, at tilpasse sine togsæt, så de kan benytte den portugisiske infrastruktur. Det skyldes, at der er forskel på den elektriske spænding i køreledningerne samt signalsystemerne i de to iberiske lande.

 

Relaterede artikler:

Italiens statsbaner vil køre højhastighedstog i Europa

Europæisk nattog kører konkurrent af sporet

Star Alliance vil have flere rejsende til at tage toget