- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Virtuelle rejser og turisme under og efter COVID-19

AKTUEL KOMMENTAR: ”Virtuel turisme kan benyttes i inspirationsfasen, hvor turister og rejsende kan se, hvordan destinationen ser ud,” skriver Jarle Fink Kondrup, partner hos InnovationLab.dk

Af Jarle Fink Kondrup, CXO (Chief Oxperience Officer) og partner hos InnovationLab.dk

Tag med på virtuelle rejser til steder som Paris, Vancouver, Michigan, Helsinki, Amsterdam og Færøerne

Selvom Covid-19 har påvirket langt de fleste brancher, er det nok ikke gået nogen forbi, at en af de mest berørte brancher er rejse- og turismeindustrien.

Men mennesket er udforskende af natur. Vi søger og værdsætter oplevelser og rejser i større og større grad. Hverken oliekriser, flightshaming eller finanskrise gjorde det store indhug i vores ønske og drivkraft for at komme ud i verden og dele oplevelser med vores familie og venner.

Selv da COVID-19-krisen var størst, skinnede menneskets ukuelige optimisme igennem. Måske bedst eksemplificeret ved, at der under Norditaliens lockdown, da alle skulle blive indendørs, var en stigning i søgninger på rejser. Så vi skal nok komme om på den anden side.

Kardashian og hendes venner kan stadig rejse
Dét at være turist og rejsende har ændret sig drastisk i 2020. Hoteller har håndsprit i lobbyen, personalet i restauranterne har masker på, der er smittesporingsapps, der er aflyste rejser og bookinger, samt ind/udrejseforbud og farvekodede lande.

Covid-19 har gjort det besværligt at rejse. Jo jo, Kardashian og hendes venner kan stadig rejse, men for os andre almindelige dødelige er rejser begrænset og forbundet med forsigtighed.

Nu man ikke kan tage ud i verden, for at få dækket sine rejselyster, er man enten begrænset til de nære destinationer (og ja, vi er blevet gladere for ferie i Danmark), eller man kan tage på virtuelle rejser.

Virtuelle rejser og turisme under og efter COVID-19
Virtuel turisme kan bruges til flere formål og i hele turistens digitale rejse. Virtuel turisme kan benyttes i inspirationsfasen, hvor turister og rejsende skal opleve kulturen, mærke hvordan det føles at være et andet sted, og ikke mindst se, hvordan destinationen ser ud.

Virtuel turisme kan ligeledes benyttes i planlægningsfasen, hvor turisten skal finde ud af, hvad han/hun kan lave på en destination, hvilke interessepunkter der findes, og hvis man er forsigtig, hvad der er sikkert at opleve.

Selve booking-delen ligger nok et andet sted, men virtuel turisme er faktisk kommet til et niveau, hvor det også bliver rigtig interessant under selve oplevelsesfasen. Det er ikke bare muligt, men virtuel turisme tilbyder faktisk et rigtigt godt alternativ til fysiske oplevelser, hvor vi får mulighed for at møde nye mennesker og perspektiver, samt opleve andre kulturer og steder.

Den sidste fase i turistens digitale rejse kan også understøttes virtuelt, da vi faktisk kan give vores venner og familie en virtuel post-oplevelse af vores rejse, og vi kan genopleve vores egne oplevelser, virtuelt.

Turistens digitale rejse. Kilde: Visitdenmark

Vi har hos Innovation Lab arbejdet med oplevelser, teknologi, og hvordan vi skaber værdi for kunder og gæster gennem de sidste to årtier. Vi kortlægger og analyserer for at finde ud af, hvad der virker i hvilke sammenhænge.

I forhold til virtuel turisme har vi kigget på, hvad der er af nye muligheder og tilbud, og det virker som om, at det kun er fantasien, der sætter grænser. Og faktisk er fantasi ikke engang en begrænsende faktor med de mange muligheder og løsninger, der findes i forhold til virtuel turisme.

Virtuel oplevelse der fungerer som computerspil
Vi starter i den lette ende. Et af de mere underholdende og interaktive eksempler er et marketing stunt fra Færøerne.

Her kan man styre en lokal person på Færøerne gennem en hjemmeside. Du kan bestemme retning, samt om den lokale skal hoppe. Så når du trykker til venstre, drejer personen til venstre. Når du trykker ‘gå fremad’, går personen fremad og så videre. Trykker du på knappen jump, så hopper den lokale. Sjovt, interessant og en herlig opmærksomheds-gimmick fra vores venner på Færøerne.

Det er en skøn udvidelse af Google Maps, hvor man, som du sikkert ved, kan droppe den ‘gule mand’ ned på en gade, for derved at se i 3D, hvordan det ser ud på det pågældende sted, og efterfølgende kan man virtuelt gå ned ad gaden.

I eksemplet fra Færøerne kan man imidlertid se nogle mere unikke steder, som endnu ikke er blevet kortlagt af kamera og uploadet til de virtuelle jordklode Google Earth.

Prøv Google Earth VR
Nu nævnte vi kort Google Earth, og det er en fantastisk oplevelse. Hvis du kender nogen, der har et par VR-briller, så skylder du dig selv at prøve den virtuelle oplevelse ‘Google Earth VR’. Her får du oplevelsen af, at kunne rejse frit i hele verden og endda med superkræfter, da man rent faktisk føler sig lidt ligesom Superman, når man flyver over byens tage kigger ned på Alperne eller transporterer sig om på den anden side af jordkloden for at udforske familiens næste destination.

Virtual Reality er interessant, da vi som mennesker oplever verden gennem vores sanser. Når vi får et headset på, hvor vi kan se et andet sted, og billedet i øvrigt flytter sig rundt, når vi bevæger hovedet. Ja, så lader hjernen sig godvilligt narre til at tro, at vores krop er et andet sted, og vi får en ganske stor fordybelse.

Et headset kan således transportere os til nye steder, give os nye oplevelser, lade os møde kulturer – og alt sammen som om vi rent faktisk var der.

Virtuel kopi af Helsinki
Hvis vi bliver lidt ved VR-brillerne, så kan du faktisk også få ganske unikke turisme- og kulturoplevelser gennem dine VR-briller. Da corona-virussen forhindrede Finlands årlige 1. maj-fejring i år, var arrangørerne tvunget til at tænke i nye muligheder. Helsinki afholdt derfor en koncert i Virtual Reality, der tiltrak mere end en million tilskuere.

Helsinki havde et fundament i forvejen, da de i 2018 havde bygget en virtuel kopi af byen, en såkaldt digital twin, og det var denne “model”, der var baggrund for den virtuelle koncert.

På scenen stod rapgruppen JVG, vel sagtens den finlandske ækvivalent til danske Nik & Jay. Som deltagere til koncerten var cirka 12 procent af Finlands befolkning, mens næsten 150.000 seere gik så langt at skabe virtuelle avatarer af sig selv, så de kunne interagere med JVG i realtid via brug af bevægelser, emojier og bifald. (JVG fik selvfølgelig vist emojis fra publikum, så de ligeledes kunne bruge energien fra publikum i deres optræden)

Virtuel koncert giver turisme spin off
Afholdt om aftenen torsdag den 30. april “overværede” over 700.000 finske indbyggere den virtuelle koncert. De lokale fik følgeskab af “virtuelle turister” fra nationer som USA, Storbritannien, Tyskland og Sverige, hvilket øgede det samlede antal seere til hele 1,4 millioner.

Den virtuelle koncert var ikke en world’s-first, da der tidligere har været store koncerter i VR fra kunstnere som Travis Scott, Marshmello og i nyere tid også Billie Eilish og det koreanske boyband BTS samt mange flere.

Det mest interessante ved Helsinki var imidlertid, at det ikke (kun) var unge computerspilsentusiaster, men også ganske almindelige borgere, der oplevede koncerten.

Senatspladsen og byen som baggrund fik stor opmærksomhed, og den virtuelle version af Helsinki som turistdestination blev udforsket og iscenesat for gæster fra hele verden.

I fremtiden vil Helsinki benytte platformen, i bæredygtighedens tegn, til at have flere (virtuelle) besøgende i deres by, uden at øge det CO2-aftryk, der er nødvendigt for at komme til byen.

Fremtidens spillested er virtuelt
Virtuelle koncerter er gået fra at være marketing og udstillingsvinduer for virtuelle verdener til en de facto forretningsmodel for bands. Online platforme som Wave, Roblox, Fortnite og den fremstormende Oculus Venue (Facebook) vil alle levere virtuelle verdener med engagerende oplevelser, og vi hos Innovation Lab spår, at virtuelle platforme i fremtiden bliver et must stop for bands, der turnerer rundt i verden.

Det vil være lige så vigtigt, hvis ikke mere, med en optræden på en virtuel scene, som at optræde på Wembley Stadion. Allerede nu er der flere etablerede platforme og kunstnerne er engagerede. Der er planlagt en lang række virtuelle koncerter, og listen med virtuelle oplevelser opdateres hele tiden. Sågar store dele af verdens største festivaler er gået online, som det er tilfældet med Glastonburys Shangri La, der giver dig mulighed for at få festivaloplevelsen i en verden, der er lukket ned.

Det spændende og kreativt eksplosive ved at sammensætte virtuelle rum og musik har været støt stigende i nogen tid, men det accelererede for alvor i 2020 på grund af pandemien. Virtual Reality er en mulighed for ubegrænset kreativitet, og hvor et sceneshow bliver løftet til vanvittigt store højder. Selvfølgelig hjulpet af, at der ikke er et maksimum af pladser eller fysiske begrænsninger som brandfare og hvor noget så kedeligt som tyngdekraften kan ophæves.

Fordybende og engagerende VR-oplevelser
Virtual Reality kan med koncert eksemplet herover bringe folk sammen omkring oplevelser virtuelt, men det kan også bruges til at skabe mere personlige oplevelser, hvor man har steder, der normalt er fyldt med mennesker, for sig selv.

Med “VersaillesVR The Palace is yours” kan du få dig et unikt besøg i det bjergtagende palads bygget af Louis XIV. Her har du mulighed for at opleve noget, som kun konger og filmstjerner normalt kan få adgang til.

Du har Versailles-paladset for dig selv. Helt alene i dette fantastiske bygningsværk og med frihed til at opdage værkerne og fordybe dig fuldt ud.

Du kan virtuelt besøge King and Queen’s State Apartments og alle de andre steder uden almindelig adgang. Du kan klatre op på scenen i Det Kongelige Operahus, du kan komme helt op og tæt på højalteret i Det Kongelige Kapel udfærdiget af Corneil Van Clève i det 18. århundrede, og du kan tage på opdagelse i Spejlhallen, et af de mest ikoniske steder.

Nærstudér bare vægtæpper, malerier, skulpturer og møbler, alt er indenfor rækkevidde med din controller(en ‘fjernbetjening’ i VR, der gør at du kan interagere med det du oplever). Hvis du vil have en endnu mere intim oplevelse, kan du skifte til nattilstand og udforske paladset i lyset fra pejsene.

Virtuelle destinationer
Hvis du er mere til de tilbagelænede ture, hvor du kan opleve steder virtuelt, men hvor du er mere passivt beskuende og måske endda siddende, er det anbefalelsesværdigt, at se nogle af de mange 360-graders videoer som turismeaktører og destinationer får produceret. Her kan du opleve seværdigheder, kulturperler, vandrestier og naturområder.

Destinationen Pure Michigan benytter for eksempel 360-graders video i markedsføringen af deres område. 360-graders video gør, at du kan interagere med videoen. Ved enten, at dreje hovedet i VR-mode, eller trække i skærmbilledet med musen, kan du dreje fokus derhen, hvor du ønsker.

Som virtuel besøgende har du mulighed for at bestemme hvad du vil se, og du får således en mere dyb oplevelse med stedet, uanset om du benytter VR-headset eller en almindelig computerskærm.

En anden måde som Pure Michigan formidler deres område virtuelt på, er gennem de dejlige lyde, som er på destinationen. For turister såvel som lokale, der savner lyden af havet, der skvulper, bålet, der knitrer, fuglene, der kvidrer eller sågar lyden af fodgængere på hovedgaden, tilbyder Michigan en virtuel oplevelse ved hjælp af høresansen.

Virtuelle vandreture blandt kirsebærtræer
I byen Vancouver kan du stadig opleve deres fysiske trækplastre, bare virtuelt. De farverige kirsebærtræers blomstren er en vigtig del af foråret i Vancouver. Der er ikke mange ting, der slår solens varme stråler på ens ansigt og at se et hav af lyserøde og hvide blomster.

Heldigvis kan vi opleve de fleste af Cherry Blossom Festival- begivenhederne online, hvor Vancouver gennem deres virtuelle Tree Walks bringer kirsebærblomster direkte til vores hjem.

Den traditionelle Tree Walk er i år gjort virtuel. På det interaktive kort kan man se træernes fysiske placeringer, hvor vandreture var planlagt og med omtrentlige datoer, hvor de fremhævede træer er i blomst med fotos af, hvad du kunne se. Det slår ikke dét at gå der med solen i ansigtet og duften af træerne.

Men ikke desto mindre er deres kortfunktion ret skøn. De har rent faktisk kortlagt alle kirsebærtræer, deres sort, deres blomster, og hvordan det ser ud når de står i fuld flor. Således kan man få et indtryk af, hvor smukt det vil være at rejse dertil, når nu verden åbner op igen.

Airbnb vil tilbyde virtuelle oplevelser
Virtuelle rejser og oplevelser med lokal kultur, mad, nye bekendtskaber og perspektiver

En stor del af det at rejse, er at opleve andres kultur, smage deres mad, snakke med de lokale og derved at få nye perspektiver på ens egen hverdag. Dette kan man heldigvis også gøre virtuelt. Airbnb meddelte i marts 2020, at de nu vil tilbyde oplevelser, der er helt digitale, så folk, der praktiserer ‘social distancing’ og bliver hjemme, kan finde spændende aktiviteter.

De nye Airbnb online-oplevelser tilbyder alt fra bartending og madlavningskurser, over virtuelle cykelture, tarotkort-læsning, koreansk makeup-tutorials til yoga-undervisning, stand-up comedy, tegne lektioner og meget meget mere.

Da Airbnb Experiences (med de fysiske oplevelser) oprindelig blev lanceret i 2016, var det en del af virksomhedens bestræbelser på at udvikle overnatningsplatformen til en mere komplet aktør og dermed et fuldt udbygget rejsefirma. Airbnb tilbød ture, begivenheder og aktiviteter, hvor lokale personer var vært for specielle oplevelser til enkeltpersoner og virksomheder i byer rundt om i verden.

Sat på pause
Airbnb Experiences blev, som så mange andre ting der fordrer fysisk rejseaktivitet, sat på pause i marts, efter byer rundt omkring i verden begyndte at lukke på grund af pandemien.

Men Airbnb håber, at deres online oplevelser vil fungere som en slags genstart, og at de virtuelle muligheder vil give alle os, der sidder med rejselyst i vores eget hjem, noget at lave, samtidigt med at det giver de lokale værter en ny indtægtskilde, mens deres sædvanlige ture er midlertidigt lukkede.

Før Airbnb Experiences virtuelle lancering var der allerede en lang række fitnessinstruktører, musikere og skuespillere, der så småt var begyndt at være vært for gratis klasser og koncerter online via Zoom, Twitch, IGTV og YouTube. Med Airbnb Experiences er deres services således åbnet op for et meget større publikum og med en nem betalingsløsning.

Oplevelser inden for alle interesser og prisklasser
Airbnb Experiences ligesom WithLocals tilbyder oplevelser inden for alle mulige interesser og i alle prisklasser.

På Airbnb Experiences eller WithLocals kan du samle dine venner på tværs af kommune eller landegrænser og lave noget sjovt og anderledes sammen. I kan således nemt dele oplevelser fra hele verden og måske blive inspirerede til at tage på nye spændende rejser sammen i fremtiden. Virtuelt eller fysisk.

Hvis du gerne vil have en mere fysisk oplevelse af at rejse, er det også muligt. Du kan faktisk få en kurateret oplevelse, hvor du får smage, lyde, dufte, kultur fra hele verden, i din egen dagligstue.

En online (og fysisk) hoteloplevelse
Hvis du er i humør til en hoteloplevelse med din bedre halvdel eller en god ven, men ikke vil risikere noget, så er der i Holland mulighed for at bestille en hoteloplevelse hjem til dig selv. HomeSuiteHome er et koncept der fungerer som et alternativt til et hotelophold, der kombinerer en række online og offline berøringspunkter for at underholde og imødekomme gæsternes behov.

Mere end 14 hollandske virksomheder, herunder The Very Good Candle Company, John Altmann og The Good Roll, er involveret i initiativet, hvor overskuddet går til at tjene byens corona-initiativer.

En reservation med overnatning hos HomeSuiteHome begynder med en online check-in, hvor gæsterne vil blive informeret om dagens indhold, og hvor deltagerne online kan stille spørgsmål om deres ophold. Deltagerne har i forvejen fået leveret en kureret velkomst boks med lokale produkter og “hotellets” ‘amenities’, og i løbet af dagen vil der være live musik, stand-up og andre online oplevelser med lokale kunstnere.

Gæsterne på HomeSuiteHome har også adgang til en digital concierge-tjeneste, gennem app’en whatsapp, der for eksempel kan give forslag til spændende film, virtuelle oplevelser og endda gode forslag til soveritualer.

Der er derudover også mulighed for at en valgfri middag kan leveres fra en udvalgt lokal restaurant, og morgenmaden med bagværk sendes til gæstens hjem.

Tag på en virtuel rejse allerede i dag
Selvom efteråret gør, at dagene føles kortere og mørkere, og det føles som, at vi sidder fast herhjemme, så er der rigtig mange gode muligheder, for at rejse ud virtuelt. Ligesom alle nye rejseformer, skal man dog nogle gange dyppe tæerne, inden man springer i.

Jeg håber dermed at ovenstående virtuelle muligheder har inspireret dig til at dyppe tæerne, og at du vil tage en tur ud i verden. Om så bare for en stund. Tag vennerne med på en madlavningstur til Marokko, eller tag kæresten med på en afslappende yoga-tur med Toscana i baggrunden.

Tag en kollega eller en medstuderende med på en museumsrundtur eller tag en kollega med til en VR-koncert med Major Lazer. Nyd noget alenetid med en japansk spaoplevelse eller tag på et lidt større (40 dage) transformational retreat med Ibizas Soul Adventures.

Virtuel turisme under corona og i virtuelle rejser i fremtiden
Selvom verden er lukket ned, er der rig mulighed for at rejse, at mødes med nye mennesker, være nysgerrig på kulturer, smage nye retter, se fremmede steder, gense gamle, slappe af i vidunderlige omgivelser, være aktiv og sidst men ikke mindst, at være sammen med venner og familie. Alt dét, der gør ferier så skønne.

Der er i hvert tilfælde nok af hybride, online og virtuelle rejsemuligheder, og jeg håber du vil gøre brug af dem!

Jarle Fink Kondrups indslag kan også ses på Linkedin via dette link.