- STANDBY.DK - https://standby.dk -

VisitDenmark får fælles markedschef

TURISME: Fra december betyder millionbesparelser i VisitDenmark, at de 2. og 3. største udenlandske markeder får samme markedschef. Indien overhaler Japan blandt de største markeder i Danmark. VisitDenmark forventer ny flyrute fra Indien til København.

Peter Krusborg er fra næste måned chef for VisitDenmark på både det svenske og norske marked.

TURISME: Fra december betyder millionbesparelser i VisitDenmark, at de 2. og 3. største udenlandske markeder får samme markedschef. Indien overhaler Japan blandt de største markeder i Danmark. VisitDenmark forventer ny flyrute fra Indien til København.

Peter Krusborg er fra næste måned ny markedschef for VisitDenmark i Norge og dermed ansvarlig for det norske og svenske marked. Blandt andet som følge af forandringerne i rejsemarkedet og budgetnedskæringer på 14 mio. kr. omorganiserer VisitDenmark og sammenlægger ansvaret for det norske og svenske markedskontor under én markedschef.

I den forbindelse har Vidar Mørch besluttet at stoppe som markedschef i Norge. Han har opsagt sin stilling fra 1. december.

Den nuværende chef for VisitDenmarks svenske markedskontor, Peter Krusborg, overtager ansvaret for det norske kontor, oplyser VisitDenmarks nyhedsbrev.

Om ændringerne i VisitDenmarks organisation siger adm. direktør Jan Olsen: ”Vidar har været i VisitDenmark i 19 år, hvor han har været med til at skabe et af Norges stærkeste slogans: ”Det er dejligt at være norsk – i Danmark,” ligesom han var med til at gøre 2015 til rekordår med 2,6 mio. norske overnatninger i Danmark og en samlet omsætning på over seks milliarder kr. Vi skylder ham stor tak.”

Peter Krusborg siger i nyhedsbrevet: ”Med opbakning fra de dygtige medarbejdere på de svenske og norske markedskontorer og en stærk partnerkreds, glæder jeg mig til at finde løsninger, der skal til, så vi også i fremtiden vil have en stærk position hos vores norske og svenske naboer.”

Peter Krusborg har siden 2013 haft ansvar for det svenske marked og var tidligere i VisitDenmark i UK.

Indien overhaler Japan i Danmark

Med en stigning på 18 pct. i overnatningerne de seneste 12 måneder er Indien stærkt placeret på den danske Top 5 over markeder med den største vækst. Der er stadig relativt få indiske overnatninger i Danmark, men udsigten til en direkte flyforbindelse mellem Delhi og København til foråret gør Indien yderligere interessant.

Danmark registrerede 66.775 indiske overnatninger fra januar til september i år, og i de seneste 12 måneder er antallet steget 18 pct.

“Indien er et såkaldt projektmarked, hvor vores indsats overvejende næste år er BtB med bl.a. roadshows til Delhi, Mumbai og Chennai. Vi bearbejder indiske rejsejournalister for også at ramme forbrugerne, men strategien er primært at uddanne den indiske rejsebranche i Danmark som turistland,” siger direktør Flemming Bruhn fra VisitDenmark.

Direkte fly til København

VisitDenmarks aktiviteter gennemføres i samarbejde med VisitNorway og VisitSweden, og målgruppen er den rigeste del af middelklassen i Delhi, Mumbai, Bangalore og Chennai. Typisk vil inderne tage på en 10-14 dages rundtur i Norden og besøge de norske fjorde og de fire hovedstæder, herunder Helsinki. Det betyder, at Danmark får 2-3 overnatninger, typisk i København.

“På sigt skal Danmark udvides til at være mere end København. Odense med H.C. Andersen, Aarhus, vikinger, Legoland og udflugter i Nordsjælland fra København har stort potentiale, ikke mindst når der kommer direkte fly til København fra Delhi,” siger Flemming Bruhn.

Der er forlydender om direkte rute fra Star Alliance-medlemmet Air India til København, og den indiske ambassade i København bekræfter overfor VisitDenmark rygterne. Ruten starter i begyndelsen af april næste år, oplyser ambassaden.

Endnu er der relativt få indiske overnatninger, de fleste i København. Her er det ikke et problem at finde indiske restauranter. Inderne foretrækker indisk mad, også når de rejser. Men også i Indien er der nye trends, og de rejsevante indere prøver gerne vestlig mad. Det betyder, at inderne ikke kræver specielle services på hotellet i samme grad som f.eks. kineserne og japanerne.

“Inderne taler godt engelsk og kan mere eller mindre sammenlignes med vestlige turister. Dog medbringer mange chili til at peppe maden op,” siger Flemming Bruhn.

Sidste år var de ti største udenlandske overnatningsmarkeder i Danmark, ifølge VisitDenmark: Tyskland med 13,8 mio., Norge 2,6 mio., Sverige 1,8 mio., Holland lige over en mio. overnatninger, Storbritannien 580.000, Italien 280.000, Frankrig 210.000, Kina 200.000, Japan 73.000 og Indien 72.000.

Der var ca. 25 mio. udenlandske overnatninger i Danmark sidste år – danskerne havde ca. samme antal.