- STANDBY.DK - https://standby.dk -

VisitDenmark øger digitalt fokus

TURISME: ”Skal Danmark fremover tiltrække flere turister, er det afgørende, at vi i branchen samlet udnytter de digitale muligheder,” siger VisitDenmarks adm. direktør. VisitDenmark præsenterer i dag sin nye turismestrategi, Smart Tourism.

TURISME: ”Skal Danmark fremover tiltrække flere turister, er det afgørende, at vi i branchen samlet udnytter de digitale muligheder,” siger VisitDenmarks adm. direktør. VisitDenmark præsenterer i dag sin nye turismestrategi, Smart Tourism.

Med VisitDenmarks nye strategi, der lanceres i dag, vil VisitDenmark udnytte digitalisering til at skabe ny vækst i dansk turisme.

VisitDenmark vil prioritere digital kommunikation højere. Digitale datakilder inddrages for at skabe ny viden om turisterne, og VisitDenmark vil arbejde tættere med branchen for at skabe digital innovation, sammenhæng i værdikæden og et fælles videngrundlag, hedder det.

”De hastige forandringer i verden giver os spændende udfordringer, men hvis vi vil tiltrække flere turister til Danmark, er det afgørende, at vi som branche står sammen og sammen udnytter de digitale muligheder,” siger VisitDenmarks adm. direktør, Jan Olsen.

Med ”Smart Tourism” fokuserer VisitDenmark digitalt for at tage konkurrencen op om internationale turister, der online bevæger sig på digitale platforme i søgen efter nye oplevelser og feriemål.

De fleste booker i dag rejsen på nettet, hvor de også søger inspiration og får anbefalinger fra venner og familie. Og på destinationen forventer mange at kunne planlægge dagens aktiviteter via deres mobil. Det er præmisserne, når det handler om at tiltrække internationale turister og skabe vækst og jobs.

”Digitalisering har enorm indflydelse på turisternes adfærd, og den vil fortsat være motor i udvikling af turismen. Nye platforme dukker hele tiden op. Og de, der evner at udvikle de rigtige digitale løsninger, får forspring i konkurrencen om internationale turister,” siger Jan Olsen.

Støtte fra minister

Erhvervsminister Brian Mikkelsen støtter VisitDenmarks øgede digitale fokus: ”Dansk turisme skal omfavne digitaliseringen og de nye teknologiske muligheder, så vi kan klare os i den hårde konkurrence om turisterne. Digitalisering er vejen til vækst. Her er det vigtigt, at VisitDenmark går foran med stærk digital markedsføring, men også at hele erhvervet følger med, så vi er mere klar til digitale turister,” siger ministeren.

”En klar prioritering skal sikre effektivt samspil mellem aktørerne, når det gælder international markedsføring. Herudover kræver det videndeling, surveydata og digitale data, hvis dansk turisme skal nå regeringens vækstmål på 17 mio. flere overnatninger og øget omsætning på 45 milliarder kr. i 2025.”

Øget kendskab til Danmark

Det fremgår af Smart Tourism-strategien, at VisitDenmark markedsføringsmæssigt vil fokusere på at øge kendskab til Danmark og dermed efterspørgsel på de VisitDenmarks prioriterede markeder.

Det handler det om at inspirere udenlandske gæster til at vælge Danmark som rejsemål. Herefter er det op til aktørerne i dansk turisme at følge op med fortællinger, oplevelser og tilbud og dermed omsætte efterspørgslen til omsætning, indtjening og arbejdspladser, hedder det fra VisitDenmark.

Dog betyder den nye digitale strategi ikke totalt farvel til print, messer og mere traditionelle markedsføringskanaler. De vil fortsat være i spil, hvor det giver mening på markederne, understreger VisitDenmark.​