- STANDBY.DK - https://standby.dk -

BA-dobbeltdækker for tung til rullebane i lufthavn

British Airways har i øjeblikket ikke brug for sine 12 Airbus A380, nogle parkeres derfor i mindre fransk lufthavn. Men et af de tunge fly kom på udkant af taxivej, hvor næstehjulene brast igennem asfalten.

Airbus A380’eren fra British Airways med registreringen G-XLED landede i onsdags i Chateauroux-lufthavnen, der ligger sådan cirka mellem Paris og sydfranske Toulouse, hvor Airbus i øvrigt har sin største samlefabrik.

Flyet, de havde foretaget en såkaldt færge-flyvning på en times tid fra London Heathrow, kom dermed i selskab med foreløbig fem andre A380’ere fra British Airways i Chateauroux-lufthavnen.

Men på vej til sin parkering kom i den franske lufthavn kom det op mod 300 tons tunge flys næsehjul lidt udenfor den rullevej, taxibane, hvor det kørte. Om flyet kørte med egen maskinkraft eller blev trukket af en push-back traktor, vides ikke præcist, skriver luftfartsmediet onemileatatime.com, der bringer historien.

I hvert fald kom næsehjulene ud til det yderste af belægningen på taxivejen, der ikke er designet til at modstå det store tryk som hjulene fra Airbus A380 kommer med.

Men flyet kom videre og er nu indtil videre parkeret i den franske lufthavn, hvor der kun skete materiel skade på den beskadigede del af rullevejen, oplyses det.

I en udtalelse til hjemmesiden SimpleFlying.com skriver Chateauroux-lufthavnens general manager:

”Hændelsen skyldtes en misforståelse om det område, hvor flyet taxiede. Marshaleren (der fx dirigerer fly på Jorden, red) troede at området var egnet, men da det var uden for taxivejen var det ikke stærkt nok. Skaden vil blive repareret næste uge.”

Udtalelsen kaster ikke lys over, hvorfor en marshaller i en lufthavn ikke ved, hvor forskellige flytyper kan køre.

Uklart hvad BA vil med sine A380’ere
Omkring 15 flyselskaber verden over bruger Airbus A380, Emirates har flest. Coronakrisen og den forventede sænkede efterspørgsler på den anden side af krisen kan ramme store passagerfly som A380’eren hårdt.

Flere flyselskaber har signaleret at de nærmest tager deres A380’ere ud af drift. British Airways har meddelt, at der ikke er truffet nogen beslutning om dobbeltdækkerens fremtid i BA. Udover at de indtil videre skal holde i blandt andet den franske Chateauroux-lufthavn.

Før coronakrisen var der i snit hver dag over 330 passagerflyvninger med Airbus A380, et eksemplar starter eller lander i snit hvert andet minut, lød tallene fra Airbus.

Relaterede artikler:

Blot fire stewardesser på én Emirates A380’er

Airbus A380 i “begravelsesoptog”

Verdens første A380 sælges i små bidder