- STANDBY.dk - https://standby.dk -

Comwell så gode takter i 2019 – vil ikke spå om i år

Danske Comwell Hotels havde sidste år ét hotel mindre, derfor faldt omsætningen lidt, viser årsregnskabet for 2019. Til januar åbner kæden sit hidtil største hotel og det første i København.

Comwells regnskab for 2019 viser en mindre tilbagegang i omsætningen. Det skyldes primært, at den danskejede kæde i slutningen af 2018 ophørte med at drive Comwell Sønderborg. Justeret herfor, havde der været omsætningsfremgang i 2019, oplyser Comwell i pressemeddelelse.

Comwell havde sidste år en omsætning på 867,6 millioner kroner mod næsten 891 millioner i 2018, en tilbagegang på 2,6 procent. Overskuddet efter skat blev for sidste år 8,7 millioner kroner mod 11,3 millioner i 2018. Comwll-koncernen har en egenkapital er på 249,5 millioner kroner og en soliditetsgrad på 49,4 procent, oplyses det.

Sidste år fortsatte Comwell med store investeringer i vedligeholdelse og opgradering på sine 15 danske hoteller og konferencecentre samt to i Sverige. Der blev blandt andet foretaget en stor opgradering af Comwell Kongebrogaarden ved Middelfart og på Comwell Kolding er der foretaget renoveringer og opgradering af hotellets 180 værelser plus blandt andet en udvidelse af restaurantfaciliteterne. Dette arbejde medførte helt eller delvis nedlukning, med driftstab til følge.

De svenske aktiviteter, Comwell har to hoteller i Sverige, påvirkede også sidste års resultat negativt – i 2019 med et underskud på 15,8 millioner kroner, oplyser Comwell.

Tilfredsstillende udvikling i Danmark
Der er en fortsat positiv udvikling på Comwells primære segmenter samt en forbedret drift og indtjening, og dermed en tilfredsstillende udvikling i Danmark gennem 2019, hvor Comwells hoteller i Aalborg, Aarhus, Trekantområdet og omkring København alle har styrket deres position i lokalmarkederne og bidrager med et positivt resultat, oplyses det.

Koncernchef Peter Schelde siger i pressemeddelelsen: ”Vi er er en stærk spiller i markedet. Vi ser gennem 2019 en forretningsmæssig fremgang på vores hoteller i og omkring de større byer i Danmark, hvilket læner sig op ad vores forretningsstrategi. Vores store og mange investeringer i udvidelser, vedligeholdelse og renoveringer, skal være med til at sikre økonomisk vækst i fremtiden båret af vores dygtige medarbejdere og et stærkt varemærke.

Det blev blandt andet bevist, da vi i oktober 2019 vandt priserne ”Bedste hotel på Sjælland, Fyn og Øerne” og ”Bedste hotel i Jylland” ved Danish Travel Awards og desuden var i top tre i to øvrige kategorier,” siger koncernchefen.

Fortsat ekspansion
Comwell vil også fremover udbygge sin position på det danske hotel- og konferencemarked. I november sidste år indgik Comwell en aftale om fremover at drive Hotel H.C. Andersen i Odense, Odense Koncerthus og Kongres- og kulturhuset Odeon i Odense.

Comwells første hotel i København – Comwell Copenhagen Portside – er under opførelse i Københavns Nordhavn. Med 484 værelser og konferencekapacitet op til 600 personer bliver hotellet Comwells største når det åbner i januar 2021.

Blandt højdepunkterne fra sidste år fremhæver Comwell også, at man i august 2019 indgik samarbejde med ét af verdens største hotelbrands; Wyndham Hotels & Resorts. Med over 9.200 hoteller i 80 lande, 80 millioner loyalitetsmedlemmer og en stærk global salgsorganisation sikres Comwell adgang til og en position på det internationale marked.

Comwell Aarhus blev sidste efterår, som det første hotel i koncernen, dobbelt brandet med tilføjelse af navnet ”Dolce by Wyndham”. Comwell Copenhagen Portside bliver fra januar 2021 ligeså dobbelt brandet.

Samlet driver Comwell 17 konference- og spahoteller i Danmark og Sverige. Under varemærkerne ”Centralværkstedet” og ”Smedien” drives konference-, restaurant- og banketvirksomhed i Aarhus. Med BC (Bella Center) Hospitality Group samarbejdes om driften af Comwell Conference Center Copenhagen ved Bella Center.

Svært at spå om fremtiden
Comwell-koncernen har foreløbig 2.410 værelser og 900 medarbejdere.

Men coronakrisen giver ”stor usikkerhed” omkring udvikling i aktivitet og resultat for 2020. Den verdensomspændende coronavirus har medført en markant nedgang i møde- og rejseaktiviteten globalt set og skabt stor usikkerhed for oplevelses-, restaurant-, hotel- og rejsebranchen,” skriver Comwell.

Relaterede artikler:

Kæde fortsætter klargøring af største danske hotel

Stor dansk hotelkæde gør klar til tiden efter corona

Liv i dansk turisme kræver åbne attraktioner og grænser