- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Corona gav EU’s Forbruger Europa travleste måned

Forbruger Europas danske kontor, en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, havde i marts og april tredobling i antal henvendelser. Den danske filial af dette EU-samarbejde har hjemmeside om coronaen.

April blev den travleste måned nogensinde for Forbruger Europa-netværket. I hele april fik netværkets kontorer i EU-landene 17.600 spørgsmål fra europæiske forbrugere – næsten dobbelt så mange som april sidste år.

Og det danske Forbruger Europa-kontor, der er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, havde i marts og april tredobling i antal henvendelser.

”Hvad har jeg ret til, hvis mit fly er aflyst? Kan jeg ændre min hotelbooking? Får jeg penge tilbage for en aflyst koncert i udlandet?”

Det er eksempler på nogle af spørgsmålene til Forbruger Europa-netværket siden begyndelsen af februar, hvor coronakrisen begyndte at gribe om sig, skriver Forbruger Europa i en pressemeddelelse.

Netværket giver gratis juridisk hjælp og gode råd til forbrugere, der har købt varer eller ydelser i andre EU-lande. Særligt flyrejser, hotelophold, billeje og andre rejseydelser har været påvirket af coronakrisen.

“Vi er naturligvis glade for, at forbrugerne finder frem til os, både i Danmark og i det europæiske netværk. Vi er stolte over at gøre en forskel for de europæiske forbrugere,” siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark.

Tredobling i det danske Forbruger Europa
Det danske Forbruger Europa-kontor, som er en del af Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, er et af de kontorer der har fået flest henvendelser i forhold til landets indbyggertal.

I april i år var der 690 henvendelser mod 213 sidste år. Også i marts havde forbrugerjuristerne travlt på hotline og chat, med lidt under en tredobling i forhold til sidste år.

“Vi oplever en enorm stigning af forbrugerhenvendelser. Både i netværket, men særligt her i vores danske kontor, hvor vi både kan se på tallene og høre fra forbrugerne, at der er brug for vores juridiske hjælp,” siger Lars Arent.

Gratis juridisk hjælp fra EU i 15 år
Forbruger Europa-netværket blev oprettet af Europa-Kommissionen i 2005. Netværket har 30 kontorer: Et i hvert EU-land samt i Norge, Island og Storbritannien. Med over 150 forbrugerjuridiske eksperter og gratis hjælp til forbrugerne på 26 sprog, har netværket specialiseret viden om de problemer, europæiske forbrugere møder, når de handler over grænserne.

“Vidensudveksling er nøglen til kvaliteten af vores vejledning. Vi kan eksempelvis få vejledning direkte hos vores kolleger i andre EU-lande, når danske forbrugere har problemer med udenlandske flyselskaber, der tilbyder vouchers i stedet for penge. Og vi kender om nogen til de klageinstanser, der er rundt omkring i Europa,” siger Lars Arent.

På Forbruger Europas danske hjemmeside, forbrugereuropa.dk, er der en temaside om forbrugernes rettigheder i forbindelse med corona-situationen, for at imødekomme nogle af de oftest stillede spørgsmål.

Relaterede artikler:

Forbruger Europa: coronavirus udfordrer rejsende

Massefyringer i SAS rammer dansk turisme hårdt

Mange bud på turistbranchen efter corona-krisen