- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Danske hoteller mærker ændret forbrugeradfærd

Kunderne er mere tilbageholdende, lyder det fra hoteller og restauranter i ny medlemsanalyse fra HORESTA. ”Det er bekymrende, men det er ikke sådan, at alarmklokkerne buldrer,” siges det.

Restaurantbranchen har længe nydt godt af mange gæster ligesom værelserne på landets overnatningssteder har været fyldt godt op. Men en ny analyse blandt HORESTA’s medlemmer viser, at virksomhederne nu oplever mere tilbageholdende forbrugere.

”Forbrugerne har færre penge mellem hænderne, og det mærker branchen. Mange hoteller og restauranterne har ellers nydt godt af høj omsætning siden genåbningen i februar,” siger Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, i en pressemeddelelse.

Brancheforeningen har cirka 2.000 medlemmer blandt hoteller, restauranter og andre aktører i turisme- og oplevelseserhvervet.

78 procent af hotellerne og restauranterne i analysen svarer, at de i “mindre”, “nogen” eller “i høj grad” oplever, at gæsterne er blevet mere tilbageholdende. Kun to procent registrerer en stigning i forbrugernes købelyst.

”Det er ikke sådan, at alarmklokkerne buldrer”
Jeppe Møller-Herskind understreger, at 2022 indtil nu har været et godt år for de fleste af branchens virksomheder. Han har stor tro på fremtiden, selvom de første kvartaler af næste år forventes at blive svære.

”Selvfølgelig er det bekymrende, når gæsterne bruger færre penge, men det er ikke sådan, at alarmklokkerne buldrer,” siger Jeppe Møller-Herskind og fortsætter: ”Tre ud af fire HORESTA-medlemmer tjener penge lige nu. Det skyldes blandt andet, at pandemien har skærpet indtjeningsfokus hos mange af branchens virksomheder.”

Desuden har coronaens nedlukninger medført, at danskerne bestemt ikke vil undvære de gode oplevelser på for eksempel hotel, i forlystelsespark eller på restaurant. Så vil de hellere skrue ned for andre poster af husholdningsbudgettet, viser alle tal, lyder det fra den kommercielle direktør i HORESTA.

Jeppe Møller-Herskind tilføjer, at flere virksomheder lige nu kigger ind i at ansætte fremfor at afskedige, hvilket ses som tegn på en grundlæggende optimisme. ”Når et flertal går med tanker om at rekruttere, så er det jo et tydeligt bevis på, at der stadig er dele af branchen, hvor aktiviteten er på et rigtig godt niveau,” siger han.

 

Relaterede artikler:

HORESTA-formand: ”Vi har en kæmpe formue”

Turismeuddannelser ude af trit med efterspørgsel

”HORESTA skal være stemmen for ét erhverv”