- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Danskerne har booket dobbelt så mange ferieboliger

Ved udgangen af maj havde danskerne booket dobbelt så mange uger i sommerhus som sidste år. Konkurrencestyrelsen har information om forbrugernes rettigheder, hvis ferieboligen ikke er som aftalt.

Danskerne har booket over dobbelt så mange uger i sommerhus, som de havde på samme tidspunkt sidste år. Ifølge foreløbige tal fra Danmarks Statistik var der ved udgangen af maj booket 373.000 husuger for resten af 2020. Det er godt to procent mere end året før, hvor det i højere grad var udlændinge, som havde lejet sommerhus i Danmark.

I en pressemeddelelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i netop Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen:

”Når man ankommer til sommerhuset, er det vigtigt, at gennemgå, om alt er som aftalt. Hvis der for eksempel ikke er rengjort ordentligt, eller der er ting, som er gået i stykker, skal udlejeren have mulighed for at udbedre det.”

”Hvis man alligevel har behov for at klage over mangler ved sommerhuset, er det vigtigt, at gøre det hurtigt og skriftligt. Undlad at bestille anden overnatning, før udlejeren har haft mulighed for at tage hånd om problemet, så risikerer man ikke at skulle betale dobbelt leje,” siger Lars Arent.

Gode råd om leje af sommerhus
Kan kunden ikke finde en løsning med sin sommerhusudlejer, så kan man kontakte Ankenævnet for Feriehusudlejning, hvis udlejeren er dansk – eller Forbruger Europa, hvis udlejeren ligger i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.

Ankenævnet for Feriehusudlejning skriver på sin hjemmeside, at hvis forbrugeren vil klage over feriehuset, er det vigtigt at vide, om det er lejet igennem et bureau eller af en privatperson. Det har betydning for klagemulighederne.

”Hvis du har lejet huset af en privatperson, kan det være svært at klage. Udlejer kan tilbyde et afslag i prisen som kompensation for fejl eller mangler. I værste fald kan lejeaftalen ophæves. Men kan I ikke blive enige, er du nødt til at henvende dig til en advokat,” skriver Ankenævnet for Feriehusudlejning.

Hvis man lejer sommerhuset gennem et udlejningsbureau, kan der være flere muligheder for at gøre noget, hvis kunden er utilfreds. Ofte vil et bureau have et system, så det hurtigt kan sende rengøringsfolk eller håndværkere ud for at reparere ting, der måske er gået i stykker.

Ankenævnet for Feriehusudlejning kan behandle klager over leje af feriehuse i Danmark gennem bureauer eller huse lejet i udlandet gennem danske bureauer. I visse tilfælde kan klager over leje af feriehuse i Danmark gennem portaler også behandles.

Relaterede artikler:

Ikke boom i danske ferieboliger trods lukket grænse

Danskerne vil bruge flere penge på indenrigsferier

Danmark tjener milliarder på udlejning af ferieboliger