- STANDBY.DK - https://standby.dk -

‘Der er et skib for enhver smag’

Efter 14 år siger Helle Montem farvel til lederstilling i stort krydstogtbureau. ”Da jeg startede var det kun to-tre bureauer, der solgte krydstogter. I dag er det rigtig mange."

Når Helle Montem med udgangen af juni siger farvel til stillingen som teamleder for et personale på en halv snes i Profil Rejser, vil hun bruge det meste af sin tid på sit eget firma med mål og kostrådgivning, som hun også er uddannet i. Leve livet sundt. Derfor har hun også præsteret at løbe fra sin bopæl i Malmø, over broen, på arbejde i København. Endda flere gange.

Hun er en af Danmarks mest kendte krydstogteksperter. Det bliver man i så ung en branche, når man har været med siden starten i How2Cruise, som tog sig af de mellemstore og største skibe, mens Bella Vista plejede luksusklasserne.

”Jeg havde før den tid sejlet hos Crystal Cruise som teamleder i udflugtsafdelingen om bord. Da jeg gik i land var det oplagt at fortsætte med krydstogter, selv om det var en meget lille del af rejsebranchen. Der var vel højst et par bureauer ud over vores, som beskæftigede sig med den ferieform.

Der er brug for eksperter
I dag er der rigtig mange, og jeg har mødt mange dygtige kolleger, men også nogen der bare tror det er pærelet at sælge en uge på et skib i Middelhavet.

Det er det ikke. Og slet ikke, hvis vi skal vinde og beholde det publikum, som selv tror de kan klare det hele på nettet, direkte hos krydstogtselskaberne. Der er rigtig mange faldgruber. Og for begyndere synes jeg det er helt afgørende at bestille gennem et bureau, hvor vi kan vejlede til størst mulige oplevelse.

Hvad må det koste, går det an med en indvendig kahyt, skal jeg købe udflugter hjemmefra, hvor på skibet er min kahyt placeret. Skal jeg bestille plads i teater eller til stort isshow. Hvilke restauranter skal vi spise i, hvad er drikkepenge, og er de med i prisen, hvordan er jeg dækket ind ved aflysning på grund af vejret, hvor sent kan jeg komme til skibet inden starten?

Der er et skib for enhver smag, og næsten også for enhver pris. Det gælder blot om at finde det. Det koster vel bare et par hundrede kroner per person at købe i et bureau frem for at gøre det selv.”

Caribien favorit
Hvor ville du selv vælge et krydstogt?

”Caribien, den østlige del med blandt andet St. Thomas, men i 10 dage, hvor der også er inkluderet den sydlige del som Barbados. Min største oplevelse har nok været Påskeøerne.”

Og hvilket skib?

”Nu er vi igen ved det med smag, behag og pris. Jeg vælger en mellemløsning i størrelse. ‘Azamara -skibene’ fra Royal Caribbean. Hyggen og service er med til at skabe den store oplevelse uden den vilde luksus.”

Fremtiden for krydstogter?

”Ligesom flyfabrikkerne bygger værfterne flere og flere skibe og skaber fortsat vækst. Mange danskere har deres første krydstogt til gode. Udbuddet vokser konstant. Det betyder også, at det er lettere at finde et såkaldt godt tilbud, end det  var før i tiden.”

Helle vil i fremtiden sammen med sin mand, Sean, arbejde med mennesker mål og kostrådgivning. Det har ikke noget at gøre med, at hun synes der leves for usundt på et krydstogt. Det ved vi jo alle, at der gør.

”Jeg sagde allerede i december til min chef i Profil Rejser, Peter Rasmussen, at jeg ville starte mit eget firma til juli. Og et halvt år går altså hurtigt.  Jeg fortsætter indtil videre på halv tid med assistance i Profil,” slutter hun.

 

Relaterede artikler:

Rejsebureauer skal passe på krydstogternes faldgruber

Bella Vista Travel rykker ind til Profil Rejser