Det er vigtigere for rejsebureauerne end nogensinde før at sikre sig at kontrakter med krydstogtrederierne har en optionsperiode, så et kundetilbud kan udstedes på de bedst mulige vilkår, siger kendt dansk krydstogtsekspert.
”Krydstogtsområdet er i rivende udvikling og der er mange nye produkter på vej til de rejsende, også til de der søger efter nye måder at opleve krydstogter på.”
Det skriver Jesper Boas Smith, ejer af og administrerende direktør for det store danske krydstogtrejsebureau Bella Vista Travel i den netop udkomne årsberetning for Danmarks Rejsebureau Forening, hvor han er formand for DRF’s krydstogtmedlemmer. Jesper Boas Smith er blandt andet også medindehaver af Profil Rejser.
Hans indholdsrige indlæg i DRF’s årsberetning indeholder blandt andet denne advarsel til rejsebureauer med fokus på krydstogter:
”Direkte salg fra krydstogtrederierne er den største udfordring for rejsebureauerne. Rederierne bliver stadig mere aktive i forsøget på at generere direkte bookinger, blandt andet ved at påvirke kunderne til at udlevere deres e-mail adresser og andre kontaktinformationer. Samtidigt bliver rederiernes hjemmesider mere målrettet direkte salg.
De større rederier bruger nu ”flydende priser,” der ændrer sig løbende. Det er derfor vigtigere for rejsebureauerne end nogensinde før at sikre sig, at kontrakterne med rederierne indeholder en optionsperiode, så et kundetilbud kan udstedes på de bedst mulige vilkår,” skriver Jesper Boas Smith og fortsætter:
”Der er fortsat mange eksempler på udenlandske on-line bureauer, der annoncerer lavere priser og andre vilkår, end de danske agenter har adgang til. Forskellene i tilbuddene kan ofte skyldes at prisen oplyses uden skatter og afgifter, eller at valutakurserne har ændret sig siden prisfastsættelsen hos rejsebureauet. Forskellene kan dog også findes i det faktum, at rederierne prissætter kunderne forskelligt afhængig af hvilket land de kommer fra – og at de fra tid til anden benytter udenlandske internetbureauer til at få solgt de sidste kahytter.”
Stort potentiale i Danmark og Sverige
Jesper Boas Smith henviser i sit indlæg i DRF’s årsberetning også til den senest udgivne årsrapport fra CLIA (Cruise Lines International Association), der kom i 2017. Ifølge den steg det samlede antal europæiske krydstogtgæster i 2016 med 3,4 procent i forhold til året før. Krydstogtsbookinger fra Skandinavien gik samlet tilbage med 2,2 procent, selvom Danmark – med cirka 36.000 passagerer årligt – er noteret for en stigning på 1,4 procent i forhold til 2016.
Der var i 2016 i alt 11 procent flere danskere på cruise i Middelhavet, største destination for europæiske bookinger med 50 procent af markedet. Tilsvarende tal for Nordeuropa & Baltikum er 21 procent, mens Caribien og øvrige destinationer ifølge CLIA udgør 29 procent.
I Storbritannien var der i 2016 hele 27 krydstogtbookinger for hver 1.000 indbyggere. De tilsvarende tal var 25 for Tyskland, 19 for Norge (på grund af Hurtigruten), otte for Sverige, men kun seks i Danmark. ”Derfor har mange krydstogtrederier store forventninger til udviklingen i Danmark og Sverige,” lyder det fra Jesper Boas Smith i DRF’s årsberetning for 2017.
Relaterede artikler:
Verdens største krydstogtskib på første rejse
Godt sammenhold om dansk krydstogtindustri