- STANDBY.DK - https://standby.dk -

DFDS har tre nye skibe på vej: Første ventes i 2028

Indtil videre sættes en Stena Line-færge, et fragtskib og to af DFDS egne højhastighedsfærger ind, men planen er, at der skal bygges tre nye skibe til rederiets sejladser i Den Engelske Kanal.

I næste uge er tiden inde til, at DFDS overtager en række passager- og fragtsejladser til og fra Jersey i Den Engelske Kanal. Det sker i kølvandet på en udbudsproces, der varede en god del af sidste år, og siden tildelingen har det danske rederi gjort sig klar.

DFDS har blandt andet charteret Stena Lines færge kaldet Stena Vinga, der sædvanligvis sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn. Den er for nyligt ankommet til havnen i Portsmouth, hvorfra den fra fredag i næste uge skal sejle til og fra kanaløen.

Stena Vinga får udover et dedikeret fragtskib selskab af to højhastighedsfærger Tarifa Jet og Levante Jet med plads til henholdsvis 700 passagerer og 150 biler samt 675 pax og 151 biler. De skal sejle mellem Jersey og Saint-Malo i Frankrig samt Poole i England.

Ventes at skulle sejle på el
Nu har DFDS dog sat ord de tanker, som man gør sig om de fremtidige sejladser, og her lyder det, at rederiet har planer om at bygge tre nye skibe, der efter planen løbende vil blive færdige og kunne tages i brug.

I 2028 venter man have et nyt højhastighedsfartøj klar, der skal bistå ved sejladserne på ruten mellem Jersey og St Malo, der ligger på nordøstkysten af Bretagne i Frankrig.

Det danske rederi regner desuden med, at denne færge udelukkende skal sejle på el. Det fortæller Filip Hermann, der er direktør for Den Engelske Kanal og Baltikum hos DFDS, ifølge det lokale medie Jersey Evening Post.

”Som følge af de korte distancer og fordi teknologien er ved at være moden, har vi mulighed for at elektrificere transporten mellem Jersey og Frankrig. Vi er dog nødt til at få det helt på plads, da det også kræver noget infrastruktur i havnene og sådan.

”Men det er et spændende projekt og et af de første af den slags for os.”

Har flere skibe på vej
Et par år efter, at den mulige elfærge er blevet taget i brug, regner DFDS med, at rederiet vil have et nyt fragtskib klar, mens man året efter vil søsætte en helt ny RoPax-færge til brug for sejladserne i Den Engelske Kanal.

At DFDS bygger nye skibe til sejladserne, betyder ifølge Filip Hermann, at rederiet får mulighed for at konstruere fartøjer, der passer til de behov, som passagerer og erhvervsliv på Jersey har. Derfor er man fortsat i gang med at vurdere hvilke faciliteter, der vil være ombord.


Relaterede artikler

DFDS vandt udbud – men nu skal minister i retten

DFDS sætter Stena Line-færge i vandet på ny rute

Udbud på vej: DFDS overvejer at byde