Stena Vinga. (Foto: Rickard Sahlsten | Stena Line | PR)

DFDS sætter Stena Line-færge i vandet på ny rute

Nu er sløret blevet løftet for de færger, der fra marts næste år skal sejle på DFDS’ nye ruter. Mens to af de tre stammer fra det danske rederis egen flåde, står der Stena Line på siden af den tredje.

Siden januar i år har flere rederier haft blikket rettet mod Den Engelske Kanal, da de har meldt sig som interesserede i at overtage de fragt- og passagersejladser i farvandet, som Brittany Ferries-datterselskabet Condor Ferries hidtil har stået for.

Udover Condor Ferries skulle DFDS og Irish Ferries også have lagt billet ind i forbindelse med et udbud på kontrakten, der løber i 15 år. Planen var, at der allerede skulle have været sat navn på vinderen i september i år, men sådan endte det ikke.

Det er regeringerne på kanaløerne Jersey og Guernsey, der har haft til opgave at vælge hvilket rederi, der vinder kontrakten, men processen blev tilsyneladende forsinket, fordi en ansat, der har været involveret i afgørelsen, trak sig.

Løber med sejren
Tidligere på måneden blev der dog bundet sløjfe på udbuddet, og her kom det frem, at det er det danske rederi, der er blevet udpeget som vinder. Det betyder, at DFDS påbegynder besejlingen den 28. marts næste år, når Condor Ferries nuværende kontrakt udløber.

“Vi er begejstrede for at være blevet udvalgt som det foretrukne bud på færgeforbindelsen til Jersey,” siger Filip Hermann, der er direktør for Den Engelske Kanal og Baltikum hos DFDS

”Vi er bevidste om, at en pålidelig færgeforbindelse er afgørende for både Jersey og økonomien samt for at sikre, at der kommer vigtige forsyning frem og der er adgang til medicinsk assistance, og vi ser frem til at betjene lokalsamfundene på Jersey i mange år fremover.”

DFDS har allerede en tilstedeværelse i Den Engelske Kanal, da rederiet driver to ruter mellem henholdsvis Dover, Calais og Dunkirk samt Newhaven og Dieppe.

Sætter tre færger ind
Det er blevet offentliggjort, at det vil være den chartrede færge Stena Vinga, der sættes ind imellem Portsmouth og Jersey. Den sejler sædvanligvis mellem Gøteborg og Frederikshavn for Stena Line.

Færgen har en kapacitet på 400 passagerer og 200 biler, ligesom den er indrettet med 40 kahytter, restaurant, duty-free butik og en biograf. Den nuværende færge Commodore Clipper har derimod plads til 300 rejsende og 100 biler ombord.

Stena Vinga bliver dog ikke alene i farvandet. Chris Parker, der er chef for Jersey-ruten hos DFDS, fortæller til Channel 103, at man fra næste år også indsætter de to højhastighedsfærger Tarifa Jet  og Levante Jet.

Færgerne skal sejle mellem Jersey og Saint-Malo i Frankrig samt Poole i England. Meningen er, at de begge skal benyttes i højsæsonen, mens DFDS planlægger at skrue ned og kun gøre brug af en enkelt højhastighedsfærge resten af året, lyder det fra Parker.

Tarifa har plads til 700 passagerer og 150 biler, mens Levante kan rumme 675 pax og 151 biler. De to færger har været brugt til sejladser mellem Gibraltar og Marokko.


Relaterede artikler:

DFDS må vente: Udbud er stødt midlertidigt på grund

DFDS sælger sin ikoniske danske færgerute

Udbud på vej: DFDS overvejer at byde