- STANDBY.dk - https://standby.dk -

”Du er ikke Albert Arnesen, men er du en Mads Skjern?”

Af Christen Bagger, tidligere Senior Vice President for Clarion-hotellerne i Nordic Choice Hotels

Forleden blev den danske rejsebureaubranche i artikel i STANDBY.dk (se linket herunder) sammenlignet med Damernes Magasin fra TV-serien Matador.

Damernes Magasin var tøjbutikken, hvis ejer, Albert Arnesen, og personale levede i deres egen verden – selvfede og arrogante – hvilket da også resulterede i en konkurs, på grund af ”tiderne” samt den initiativrige konkurrent på den anden side af gaden, Mads Skjern.

Der er næppe nogen i rejsebranchen, der finder den sammenligning retfærdig – når vi står midt i en af de største kriser, de fleste af os har oplevet.

Men lad os for et kort øjeblik flytte blikket væk fra Covid19-sammenligningen, og så igen kigge på Matador. Hvis branchen ikke er Albert Arnesen og Damernes Magasin – er den så en Mads Skjern?

Et hurtigt kig tilbage: Arnesen gjorde sig ingen tanker om den nyåbnede konkurrent på den anden side af gaden; ”Skal det nu være moderne?” sagde han og lod til at udskyde problemerne, snarere end at løse dem.

Mads Skjern, derimod, var modig, sulten og greb klogt alle de muligheder der bød sig: En dygtig og progressiv købmand, der i hvert fald på den forretningsmæssige side havde stor succes.

”Den sidste store disruption på rejser i Danmark stod Simon Spies for i 1956”
Citatet kommer fra en debat, jeg selv havde fornøjelsen af at facilitere for nogle år siden, og måske er det ikke helt usandt.

Simon Spies var i hvert fald en Mads Skjern. Han tog chancer, var progressiv og skabte noget nyt.

Men det er efterhånden et par dage siden og spørgsmålet er, om vi kan fremelske den iværksætterånd i branchen igen?

Personligt så jeg gerne at fremtidens rejsebureau, incoming-agent, charterkoncept eller konference-kongres blev skabt i Kongeriget Danmark, fremfor i San Francisco, London eller Kairo.

”Det er jo tiderne,” sagde de ofte i Matador, og pt. står vi i Corona-tiderne, hvor det for mange i branchen handler om overlevelse – og at holde humøret lige over kælderhøjde. Så hvordan skulle vi dog kunne være innovative og nytænkende og se frem til, hvad der kunne være fremtiden i 2025 eller bare 2021.

Masser af store virksomheder er faktisk vokset eller skabt ud af kriser
Det kræver bestemt også noget, og er hverken let gjort eller købt. Men masser af store virksomheder er faktisk vokset eller skabt ud af kriser: IBM, General Motors, GE, Disney og faktisk Google (som blev stiftet lige da dot.com boblen bristede).

Så hvorfor skulle det ikke kunne være os? Hvorfor kunne det ikke være dig, din afdeling eller din virksomhed?

Og det behøver ikke at være den næste Airbnb eller Google, du opfinder.

Tænk igen tilbage på Matador og hvordan Agnes Jensen fandt på at sælge restaurerede bakker, eller Skjerns Magasiners nylon-strømpe-salg; det var ikke én stor ting, men mange mindre.

Store kriser er opbrud. Nogle vil komme ud af krisen med skindet på næsen og fortsætte som før, nogle kommer ud amputerede og nogle vil knække nakken. Endelig har nogle også muligheden for at komme styrkede ud af krisen, måske ikke umiddelbart finansielt styrkede, men forretningsmæssigt. De, der vælger at se og søge efter mulighederne, og samtidig griber dem, som Mads Skjern: De, der gør det, har chancen; de andre har blot en risiko.

Opbrud handler om at tingene forandres og at man forlader et sted, for at lande et nyt.

Det opbrud vi står i, vil uanset hvad vi gør, forandre rejsemønstre, virksomheder, flyruter og møde-vaner: Det er tiderne…

Jeg har ingen kommerciel interesse i at skrive dette; det er af ren kærlighed til en branche i knæ, og som jeg ønsker og håber vil genrejse sig som Fugl Phønix; stærkere og bedre end før.

Relaterede artikler:

S-politiker sammenligner danske rejsebureauer med kendt fallitbo

Vrede over ministre på ferie mens hotelbranchen kæmper

Dansk topdirektør stoppet i international hotelkæde