- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Dyrt ikke at kende regler for hotelbooking

Det kan blive en kostbar omgang for forbrugerne ikke at kende regler og rettigheder ved hotelbookinger. Konkurrencestyrelsen og Forbruger Europa har samlet en række gode råd.

Hotelophold er generelt populære blandt danskerne når de for eksempel skal på sommerferie. I 2018 overnattede 52 procent af danskerne på hotel ved en ferierejse på over fire overnatninger i udlandet, viser tal fra Danmarks Statistik.

Nu har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sammen med EU’s Forbruger Europa samlet gode råd for, hvad forbrugerne skal være opmærksom på før, under og efter rejsen. Det er for eksempel en god idé at være opmærksom på den endelige pris, når hotellet bestilles, lyder det fra Forbruger Europa, der henviser til en konkret sag.

Her havde en forbruger booket et hotelværelse til 1.720 kroner via en bookingside – hvilken nævnes ikke i pressemeddelelsen. Da forbrugeren modtog ordrebekræftelsen, opdagede hun, at der var kommet et ”servicegebyr” og et ”administrationsgebyr” oven i prisen, så den samlede pris nu var omkring 5.500 kroner.

Forbrugeren afbestilte derfor bookingen få minutter senere, men blev opkrævet et ”afbestillingsgebyr” på omkring 1.800 kroner. Forbruger Europa hjalp forbrugeren med at få afbestillingsgebyret refunderet.

Ekstra gebyrer skal være tydelige
”Når man bestiller eksempelvis hotel og fly, skal det tydeligt fremgå, hvis der kommer gebyrer eller andre ekstraudgifter oven i prisen. Opdager man, at der er trukket flere penge end aftalt, så kontakt straks virksomheden, hvor bookingen er sket,” siger leder af Forbruger Europa i Danmark, Lars Arent.

Fortryder kunden sin hotelbooking, eller opdager, at man har lavet en fejl i bestillingen, kan forbrugeren ikke være sikker på at få sine penge retur. Det viser en sag fra Det finansielle ankenævn.

Her havde forbrugeren via nettet reserveret et ophold på et hotel på Mallorca. Det var bestilt som ”ikke-refunderbart.” Da forbrugeren ankom til hotellet, opdagede han, at han ved en fejl havde reserveret hotelværelset i august og ikke i juli, som han troede…

Han bookede og betalte straks for et nyt hotelværelse i juli og krævede omkring 11.000 kroner for reservationen i august tilbagebetalt. Ankenævnet fandt, at forbrugeren ikke havde krav på at få pengene tilbagebetalt fra sin bank, fordi han ikke havde en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret.

”Normalt har man en lovpligtig fortrydelsesret ved køb på nettet, men det gælder ikke for bestilling af hotelophold. Man har derfor ikke automatisk ret til få sine penge retur, hvis man fortryder bestillingen eller opdager, at man har lavet en fejl i sin booking. Det vil kun være en mulighed, hvis det ved bestillingen er aftalt, at man kan afbestille opholdet,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Andre regler ved pakkerejser
Har man bestilt hotelopholdet som en del af en pakkerejse, gælder andre regler. ”Hvis man har købt pakkerejsen hos et rejsebureau i EU, Norge eller Island, vil man kunne afbestille mod et gebyr. Tjek vilkår i rejsebureauets afbestillingsregler,” siger Susanne Aamann.

Er kunden ankommet til hotellet og svarer det ikke til, hvad der blev lovet i beskrivelsen på hotellets hjemmeside, eller er der mangler ved hotelværelset? Så er det vigtigt, at klage, mens man er på rejsen, lyder det fra Konkurrencestyrelsen og Forbruger Europa.

”Er hotelværelset eller rengøringen mangelfuld, eller er der andre gener, for eksempel meget støj, er det afgørende, at klage med det samme, så hotel eller rejsearrangør har mulighed for at løse problemet. Ellers kan man få svært ved at få ret, hvis det ender i en klagesag,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent, og tilføjer:

”Har du bestilt hotelopholdet som led i en pakkerejse, er det rejsebureauet, du skal kontakte. Har man bestilt hotelopholdet via en bookingportal, er det en god idé at klage til både hotel og bookingportal.”

Relaterede artikler:

EU advarer mod køb af separate flybilletter

Biludlejningsfirma får igen hård kritik

Vred dansk advokat kritiserer Hamborg Lufthavn