- STANDBY.DK - https://standby.dk -

Emirates afslører tidspunkt for A380-udfasning

I 2021 modtager Emirates sin 123. og sidste Airbus A380. Nu fortæller flyselskabet, hvornår flyene formentlig vil blive sendt på pension.

Tidligere i år meldte Airbus ud, at produktionen af A380 stopper allerede i 2021. Den europæiske flyproducent har ikke fået nok ordrer ind på flyet, og det har således resulteret i et produktionsstop – en del år tidligere, end mange iagttagere forventede.

Emirates er verdens største operatør af flytypen med 110 eksemplarer. Flyselskabet tager imod yderligere 13 styk frem til og med 2021, hvorefter Airbus stopper produktionen.

Nu afslører koncernchef i Emirates, Tim Clark, hvornår selskabet forventer at udfase de ikoniske A380’ere for fortsat at holde flåden ung.

”Vi vil fortsætte med at investere i A380-flyene og flyve dem frem til midten af 2030’erne,” siger han ifølge Air Transport World. Tim Clark fortæller endvidere, at flyene stadig trækker mange passagerer og har stor belægningsgrad i særligt premium-kabinerne.

Satser på ung flåde
Det faktum, at Emirates modtager sin sidste A380 om to år, passer fint med, at flyselskabet planlægger en A380-pension omkring 2035. På det tidspunkt vil det yngste fly være omkring 15 år, hvilket passer med Emirates-flyenes normale levealder på op til 15 år. Gennemsnitsalderen på Emirates’ nuværende flåde er lidt over seks år, og det ældste fly blev leveret i 2005.

Når Emirates en dag pensionerer sine A380’ere, vil selskabet operere videre med følgende flytyper: Boeing 777’ere – herunder 777-300ER, 777-9 (levering fra 2020) og 777-8 (fra 2022). Herudover vil flyselskabet råde over fly af typerne Airbus A330-900neo (fra 2021) og A350-900 (fra 2024).

A380 på verdens korteste rute
Fra den 1. juli sætter Emirates en af sine mange Airbus A380 ind på to daglige rotationer mellem Dubai og Muscat i Oman. Når megajumboen sættes ind, bliver det samtidig verdens korteste flyrute med dobbeltdækkerflyet. Ruten er på blot 340 kilometer, og det vil tage cirka 40 minutter i luften. Flyvningerne fra Dubai får rutenumrene EK862/863 og returflyvningerne får rutenumrene EK864/865. Emirates’ længste flyrute, der er 14.201 kilometer, er fra Dubai til Auckland i New Zealand.

Det er dog ikke første gang, at en A380 vil operere på ruten mellem Dubai og Muscat. For præcis et år siden fløj typen én rotation mellem de to byer for at markere Emirates’ 25-års jubilæum med flyvninger til Oman.

Begge daglige A380-afgange til Muscat fra den 1. juli bliver med fly i en treklasses konfiguration med 429 sæder på Economy Class, 76 pladser på Business Class samt 14 First Class-suiter. A380’erne vil foreløbigt flyve på ruten frem til den 28. marts 2020, skriver Routes Online.

Emirates har frem til begyndelsen af juli tre daglige rotationer mellem Dubai og Muscat med en Boeing 777ER, hvorefter to af de daglige rotationer altså vil blive foretaget med en A380.

 

Relaterede artikler:

Airbus stopper produktion af A380 – populært fly hos Emirates

Airbus tæt på ny A380 ordre fra Emirates

Europa har verdens korteste international flyrute

Qatar Airways har nu verdens længste flyrute