Emirates med Airbus A380 nummer 100; i snit starter eller lander en A380 hvert 4. minut et sted i verden.

Airbus stopper produktion af A380 – populært fly hos Emirates

Airbus mangler ordrer til dobbeltdækkeren Airbus A380 og indstiller produktionen i 2021. Flyet er dagligt i Københavns Lufthavn på Emirates’ rute fra Dubai.

Emirates, verdens største operatør af Airbus A380 med foreløbig 109 eksemplarer i flåden, har omvekslet 39 bestillinger på A380 til de mindre tomotorede Airbus-modeller A330neo og A350.

Som konsekvens af dette meddelte Airbus i dag, at man indstiller produktionen af A380 fra 2021 når de sidste bestillinger er leveret, blandt andet til Emirates, der nu blot skal have endnu 14.

Airbus havde med udgangen af januar i år leveret 234 eksemplarer af Airbus A380 til 15 flyselskaber. Samlet betjener de 60 lufthavne verden over. Dobbeltdækkeren kom i kommerciel drift i 2008 med Singapore Airlines som søsætningskunde.

Indtil nu har de leverede A380 fløjet over 500.000 gange med mere end 190 millioner passagerer. Der er i snit hver dag over 300 passagerflyvninger med Airbus A380, et eksemplar starter eller lander i snit hvert andet minut, oplyser Airbus.

Ifølge Airbus har flyfabrikken modtaget i alt 331 bestillinger på A380, hvoraf de 234 er leveret. Tallet medtager ikke den reducerede ordre fra Emirates.

Med udgangen af sidste måned havde disse selskaber A380: Air France 10 eksemplarer, Asiana Airlines (Sydkorea) 6, British Airways 12, China Southern Airlines 5, Emirates 107, Etihad Airways 10, Korean Air 10, Lufthansa 14, Malaysia Airlines 6, Qantas (Australien) 12, Qatar Airways 10, Singapore Airlines 24 og Thai Airways 6.

Nogle af selskaber har dog solgt en eller flere A380; portugisiske HiFly har ét eksemplar, købt brugt af Singapore Airlines.

A380-ruter til 60 lufthavne
I snit har de nuværende Airbus A380 plads til 544 passagerer på fire klasser, first, business, premium og economy. A380-versionen med flest flysæder bruger Emirates blandt andet på sin daglige rute fra Dubai til Københavns Lufthavn med plads til 615 passagerer. Versionen har kun economy og business class.

Foreløbig betjener flyselskaberne med A380 omkring 60 destinationer verden over. Air France har 11 destinationer med A380, Asiana Airlines fra Sydkorea seks, British Airways ti, China Southern Airlines tre, Emirates 46, Etihad Airways seks, Korean Air, også fra Sydkorea, syv, Lufthansa 12, Malaysia Airlines to, Qantas seks, Qatar Airways seks, Singapore Airlines 14 og Thai Airways har seks A380-destinationer, oplyser Airbus’ hjemmeside for A380: IflyA380.com

Hjemmesiden medtager ikke portugisiske HiFly, hvis enlige Airbus A380 kun flyver for andre flyselskaber.

Emirates 380-rute til CPH siden 2015
Emirates har siden december 2015 brugt Airbus A380 på sin daglige rute mellem Dubai og Københavns Lufthavn. Versionen som Emirates bruger på København er en særlig version med 615 passagersæder, kun på business og economy – dermed er det verdens største passagerfly. Emirates har i alt 19 eksemplarer af denne A380-version kaldet high dense.

Det var ikke i dag ikke muligt for STANDBY.dk at få en udtalelse fra landechef for Emirates i Danmark, Morten Balk – men han har tidligere til STANDBY.dk sagt om flyet:

”A380 har gjort og stadig gør rigtig meget godt for Emirates i Danmark og dermed også Københavns Lufthavn. Det har virkelig været en game changer.

Flyet har fra starten haft en enorm mediebevågenhed og passagererne synes det er spændende at flyve i verdens største passagerfly – og blandt andet opleve hvor stille det er og hvor god plads, flyet har, også til passagererne på economy,” sagde Morten Balk ved en tidligere lejlighed og fortsatte:

”Airbus A380 er blevet en super connector til hele verden. Vi har mange danske og sydsvenske passagerer der flyver ud af Københavns Lufthavn med vores A380 og i Dubai fortsætter med andre af vores mange A380-ruter til for eksempel Bangkok, Australien og Mauritius.”

Morten Balk sagde også, at alle de Emirates-kunder, han har talt med, fortæller om en fantastisk oplevelse ombord med blandt andet store tv-skærme, stilheden ombord og god plads.

Bagest på første etage af A380’eren har Emirates med typen der bruges på Københavns Lufthavn sin business class – der blandt andet har en bar, hvor gæsterne kan mødes og slappe af. ”Dette er super populært, at mødes i baren og få en drink og møde andre passagerer i 12 kilometers højde,” sagde Morten Balk.

Flyet ”vendes” på under to timer
En turnaround – fra flyet ankommer til gaten til det er klar til afgang – af en A380 kan gøres på cirka 1 time og 45 minutter.

Det involverer over 60 medarbejdere i lufthavnen: 12 ved check-in, seks i gaten, fem lastefolk på standpladsen, tre i bagagehallen, 14 rengøringsmedarbejdere, ni medarbejdere fra catering og så videre.

Flyet har 24 medarbejdere som kabinepersonale. Flyet får inden afgang mellem København og Dubai påfyldt cirka 85 tons brændstof, 1.200 liter vand, 300 liter sodavand (68 én liters flasker og 878 dåser) og 200 vinflasker.

Inden afgang skal der også støvsuges 750 kvadratmeter i flyets kabiner, sædelommerne på de 615 flysæder skal tømmes og puder, covers til nakkestøtte og head-sets skal skiftes.

Relaterede artikler:

Emirates håber at øge i København

Endnu et flyselskab klar til Airbus A380

Mange flere spiste vegetarmad hos Emirates